Ölförsäljning på krogen har bromsats under pandemin, och nu kommer ytterligare utmaningar för bryggerierna: dyrare råvaror och leverantörspriser. Många bryggerier blir då tvungna att höja sina priser, enligt Håkan Lindberg på Leufstabruk bryggeri.
– Det känns tungt, inget kul alls. Vi hoppas att de högre ölpriserna inte påverkar försäljningen, säger Håkan Lindberg.
På Systembolaget kan bryggerierna justera sina priser fyra gånger per år. En del bryggerier har redan höjt sina priser i mars. Leufstabruk bryggeris öl blir dyrare först i juni.
Prisökningen orsakas främst av stora kostnadsökningar för malt och korn, som används för att göra öl.
Skördarna av malt, som vanligtvis växer gott i Sverige, blir allt sämre på grund av bland annat brist på handelsgödsel. Ukraina och Ryssland är nämligen storproducenter av handelsgödsel – så konflikten mellan dessa länder påverkar mycket. Embargon mot Ryssland och Ukrainas stängda hamnar har minskat utbudet av gödsel.
– Alla leverantörspriser, även humle och förpackningar, har gått upp. El- och bränslepriser har också gjort det dyrare att brygga och leverera öl.
Han lägger till:
– Under pandemin har ölförsäljningen på krogar gått trögt. Och just efter att restriktionerna tagits bort och folk vill träffas, så börjar ölpriserna fara iväg istället.
För ett av länets sydligaste mikrobryggerier, Beer Monkey, kommer priserna att vara oförändrade tills vidare, då deras öl lanseras först den 4 april på Systembolaget.
– Vi har funnits i fem år, men sålt exklusivt på vår egen servering och andra krogar. Vi har premiär först nu på Systembolaget, så vi kan inte höja priset. Men våra kostnader har gått upp, och om det fortsätter så kommer vi att vara tvungna att höja priserna för att ha fortsatt okej marginal, säger Daniel Ceder, Beer Monkeys delägare.
Daniel betonar att mindre bryggerier producerar hantverksöl, vilket är arbetsintensivt.
– Vi lägger ned mycket tid och kraft i våra produkter jämfört med stora bryggerier som brygger stora mängder med hjälp av robotar. Vi jobbar med händerna med våra produkter, och därför har vi högre kostnader.
Generellt använder hantverksbryggerier mer humle än större bryggerier, berättar han.
– Humle är den absolut dyraste ingrediensen vi använder, men även malt. Och de har båda gått upp mycket i pris på sista tiden.
Han berättar att det historiskt även funnits humle i Sverige. Att enligt lagen var man tvungen att odla humle i Sverige fram till 1800-talet, då tanken var att landet skulle vara självförsörjande.
– I dagsläget kommer mycket humle från USA och andra varmare länder. Det är nu svårt att odla större mängder i Sverige.
Småbryggerier hoppas på räddning i form av sänkt alkoholskatt på små bryggerier. Nästan alla EU-länder tillämpar nämligen redan en nedsatt alkoholskatt för småbryggerier.
Idag lobbar föreningen Sveriges oberoende småbryggerier för att skatten på öl för småbryggerier ska sänkas i januari 2023.
– Men även om vi får sänkt alkoholskatt kommer vi inte att sänka ölpriset. Vi vill istället investera i bryggeriet och få fler anställda. De flesta mindre bryggerier tänker samma sak, säger Håkan Lindberg.