Hon nekades färdtjänst – kommunen medger misstag

Efter att UNT berättat om funktionshindrade Maral Galvanis problem att boka färdtjänst medger nu Knivsta kommun att de gjort fel. ”Jag tycker att det är tragiskt”, säger Maral Galvani.

Maral Galvani är rullstolsburen och kan nu boka färdtjänstbuss efter att kommunen upptäckt ett fel i bokningssystemet.

Maral Galvani är rullstolsburen och kan nu boka färdtjänstbuss efter att kommunen upptäckt ett fel i bokningssystemet.

Foto: Anna Bredberg

Knivsta2023-01-17 05:00

När UNT får kontakt med kommunikatören Maral Galvani, 39, har hon för första gången åkt färdtjänst i Knivsta. Hon är förkyld och resan gick till apoteket för att köpa medicin.

– Allting från beställning till själva resan gick superbra, säger hon.

undefined
Den allra första resan med färdtjänsten i Knivsta gick "superbra", berättar Maral Galvani.

Nyligen berättade UNT om hennes frustration över att hon trots beslut från kommunen inte fått boka färdtjänst hos taxibolaget. En vecka efter att artikeln publicerats kontaktades Maral Galvani om att kommunen gjort ett misstag.

”Efter undersökning av det specifika fallet kan vi nu konstatera ett handhavandefel från kommunen där det i det ursprungliga tillståndet (det som leverantören tar del av) inte framgick att resenären hade beviljats möjlighet att få ta med sig sin rullstol i taxin”, skriver kommunens socialchef Catrin Josephson i ett mejl till UNT och fortsätter:

”Det är nu åtgärdat. Kommunen beklagar förstås misstaget.”

undefined
Catrin Josephson, socialchef I Knivsta kommun, beklagar misstaget som gjorde att Maral Galvani inte kunnat boka färdtjänst sedan hon flyttade till Knivsta.

Maral Galvani har en cp-skada och är nyinflyttad till bostadsområdet Walloxen i Knivsta. I oktober fick hon färdtjänsttillstånd från kommunen. Av beslutet framgår att hon får boka en taxibuss som kan ta med hennes elrullstol.

– Att åka ut med elrullstolen ger mig en självständighetskänsla. Utan färdtjänstbuss kan jag sällan ta mig ut med elrullstol, berättade hon tidigare för UNT.

Även om färdtjänsten nu verkar fungera som den ska är hon kritisk till att kommunen inte upptäckte felet när hon hörde av sig i höstas. 

– Det känns som att de borde ha kollat igenom allt när vi ringde och skickade in klagomål. Det var inte förrän vi kontaktade media som kommunen började gräva i ärendet, säger Maral Galvani.

undefined
"Nu fick jag ju hjälp, men jag tänker på de fall där kunder inte får hjälp", säger Maral Galvani.

I flera månader har hon haft rätt till färdtjänst utan att kunna använda den.

Vad tänker du om det?

– Jag tycker att det är tragiskt. Då vi ringde handläggaren sa hon att allting såg rätt ut och att hon inte visste vad hon skulle göra. Nu fick jag ju hjälp, men jag tänker på de fall där kunder inte får hjälp.

undefined
Maral Galvani kan nu åka färdtjänst med sin elrullstol. Men hon är fortfarande kritisk mot kommunen. "Det var inte förrän vi kontaktade media som kommunen började gräva i ärendet", säger hon.

Christer Holmlund, regionchef på taxibolaget Cabonline som har färdtjänstavtalet med kommunen, skriver till UNT att de också undersökt fallet:

”I det bokningssystem för färdtjänsten, som tillhandahålls och administreras av Knivsta kommun, så hade kunden inte tillstånd att boka specialfordon/rullstolsbuss. Därav så har hon inte kunnat bokat denna fordonstyp vid de tillfällen som hon har velat ut och resa.”           

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!