Knivstabryggeriet som går som tåget

Mikrobryggeriet Train station brewery ökade försäljningen med 271 procent på Systembolaget förra året. Det är bäst i Sverige.

Dave Jonsson Buttery och Colin Nordström förbereder buteljeringen av den senaste folkölssatsen som nu är färdig efter drygt fyra veckor.

Dave Jonsson Buttery och Colin Nordström förbereder buteljeringen av den senaste folkölssatsen som nu är färdig efter drygt fyra veckor.

Foto: John Hällström

Knivsta2020-03-21 15:00

Den 38-årige bryggerigrundaren går glatt fram, men stannar två meter ifrån mig. Han hälsar med en diskret vinkning.

– Hej, jag måste börja med att fråga om du har några förkylningssymptom?

– Nej, har du? svarar jag.

– Nej, verkligen inte, då hade jag inte varit här, säger Simon Vikström med ett skratt.

Att en virusepidemi nu drabbar så gott som hela samhället har inte undgått någon. På mikrobryggeriet Train station brewery är man just nu väldigt noga med att coronasmittan inte ska äventyra produktionen. 

Men varken Simon Vikström eller kollegan och medgrundaren Colin Nordström verkar speciellt oroliga. De har gott om ingredienser och flaskor på lager. En bit bort syns 5–6 meter höga hyllor lastade med stora, vita säckar finländsk malt. I en frys ligger humlen och väntar på att blandas i nästa ölsats.

– Förra veckan beställde vi reservdelar från Italien och de kom efter några dagar. Så det har inte varit några problem, säger Colin Nordström nöjt.

Vi träffas i Knivstabryggeriets knappt två år gamla byggnad på företagstäta Hyvelgatan. Här i de rostfria jästankarna har det sedan augusti 2018 producerats åtskilliga tusen liter av det prisbelönta ölet. Innan dess skapades det ölrecept i den gamla tågstationen, men själva bryggningen gjordes mestadels på andra bryggerier.

Efter en trög start har produktion och försäljning tagit fart. Förra året bryggdes nästan 120 000 liter öl. Drygt hälften, 67 000 liter, såldes via Systembolaget. 

– I höstas fick vi sälja en höst-ipa och en jul-ipa i alla Systembolagets butiker i Sverige, berättar Simon Vikström stolt.

I februari listade svenska nättidningen Beer News svenska bryggeriers ölförsäljning på Systembolaget. Train station brewery sålde långt ifrån mest 2019, men ökningen med 271 procent jämfört med 2018 var faktiskt bäst i landet. Resten dracks upp av restauranggäster, till exempel i den egna puben som är kvar i gamla tågstationen. Dessutom går många folkölsleveranser till livsmedelsbutiker. 

I dag är den maximala produktionskapaciteten upp till 300 000 liter öl per år, men utrymmen finns för fler jästankar.

– Då skulle vi kunna producera en miljon liter per år, säger Simon, men blir snabbt rättad av sin kollega. 

– 1,5 miljoner, säger Colin. 

Hur ser framtiden ut om ni får drömma?

– Det är klart att vi verkligen vill se vår öl på jättemånga ställen i andra länder, säger Simon Vikström.

Karta: Train Station Brewery
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!