Föräldrar i Alsike har länge krävt att Knivsta kommun ska göra något åt att bilar kör fortare än 30 kilometer i timmen på Brunnbyvägen, något som UNT skrev om i juli. Olycksrisken är stor eftersom många barn finns i området, menar föräldrarna. Kommunen höll då med om att något behövde göras för att minska hastigheten, men ville inte lova något konkret på grund av brist på resurser.
Alsikebon Louise Trowald har sina två barn på Lustigkulla förskola nära Brunnbyvägen. Hon tycker att kommunen tagit för lätt på problemet med fortkörare.
– Bilar kör fortfarande för fort här dagligen, säger hon.
Men nu finns det en plan. Kommunen har sökt pengar hos Trafikverket för att placera ut två digitala hastighetsskyltar i höjd med Adolfsbergsskolan och Lustigkulla förskola. Skyltarna visar farten i realtid och kommer enligt kommunens mätningar att minska antalet fartsyndare vid skolorna.
– Ja, vi ser en bra effekt. Det blir också billigare än att bygga farthinder och är även bättre för bussarna, säger Alexander Jonsson, gatuchef på Knivsta kommun.
Kostnaden för skyltarna är 150 000 kronor, men om Trafikverket ger grönt ljus i maj betalar staten hälften. Investeringen måste dock dessutom få ett ja från Knivstas politiker.
– Det är inte orimligt att skyltarna då kan vara på plats innan skolstarten till hösten, säger Alexander Jonsson.
Den veckolånga testmätning som kommunen gjorde i höstas på Brunnbyvägen i höjd med Dammparken, strax söder om Adolfsbergsskolan, visade att klart fler bilister höll rätt hastighet när de passerade en digital skylt.
Men de som var på väg i norrgående riktning ut från samhället ändrade inte beteende. Av dem körde 39 procent, eller fyra av tio, för fort trots skylten. Alexander Jonsson är tydlig med att 30 kilometer i timmen gäller, men påpekar samtidigt att endast cirka 5 procent av bilarna körde mer än 40.
Gatuchefen utesluter inte att fler vägar kan få digitala skyltar i framtiden.
Men Louise Trowald hade hellre sett en annan lösning.
– Digitala skyltar kan vara en bra idé eftersom förarna kan se hur fort de kör. Men det känns inte som att det tar bort problemet. Jag vill fortfarande ha ett fartgupp och förstår inte varför kommunen byggt gupp i varenda korsning i Alsike utom just här, säger hon.