Flera boende i Ledinge, strax söder om Knivsta, Àr i dag lÀttade. HÀr har sedan 10 november funnits en oro över den skytteltrafik med tunga lastbilar som kört stora mÀngder massor till den avlÀgsna hÀstgÄrden Nyhagen.
â Ja, det Ă€r en lĂ€ttnad att lastbilarna slutat komma och vi hoppas inte att det ska bli en Ă„tervinningsstation för byggavfall hĂ€r framöver, sĂ€ger Kjell Eriksson, en av de nĂ€rboende.
En ny hÀstgÄrd, Ätervinningsstation för byggavfall eller plats för virke. Förklaringarna Àr mÄnga till vad som pÄgÄr pÄ företaget Stockholms fastighetsanalys AB (SFA) nyinköpta fastighet.
Dokument frÄn Knivsta kommun visar att kommunen 28 november Àven kontaktades av storföretaget Veidekke industri som undrade om SFA har tillstÄnd för miljöfarlig verksamhet i Nyhagen. Enligt Knivsta kommun ska Veidekke ha stÀllt frÄgan efter att de fÄtt reda pÄ att SFA har lÀmnat kundofferter med ovanligt lÄgt pris för att ta emot miljöfarliga massor.
DÀrefter har nÀrboende och kommunens inspektörer hittat allt frÄn armeringsjÀrn till kablar och en gravsten (!) i tippmassorna. De som bor i omrÄdet har dels protesterat emot att lastbilstransporterna förstör vÀgar, dels finns oro för att dricksvattnet ska förgiftas. De drar paralleller till Think Pink-skandalen och befarar att det blir kommunen och skattebetalarna som fÄr stÄ för notan för en eventuell sanering av omrÄdet.
UNT har flera gÄnger försökt nÄ SFA:s vd Karin Erlandsson, men inte fÄtt nÄgot svar om vad syftet med arbetet vid gÄrden Àr.
Den information som finns att hitta om företaget Àr att det startades 2018 och att det förra Äret hade en omsÀttning pÄ 55 miljoner kronor samt en vinst pÄ 4,1 miljoner. SFA har sju anstÀllda och har sitt sÀte i Tyresö. I styrelsen sitter tvÄ kvinnor i Äldrarna 33 och 39 Är, varav Karin Erlandsson Àr en.
Enligt företagets hemsida gjuter de betongplattor, gör villagrunder, bygger fjÀllstugor, finplanerar innergÄrdar samt arbetar med Äterfyllnad. De Àr Àven underentreprenör Ät företaget Gulermark, med schakt- och Äterfyllningsuppdrag i bygget av tvÀrbanan i Stockholm.
Företaget har varit i Knivsta en gÄng tidigare. DÄ byggde de utegÄrden till det grÄ tornhuset intill stationen.
Till de nÀrboende har företaget svarat att de bygger upp en ny hÀstgÄrd i Nyhagen.
â Men ingen ringde i förvĂ€g till nĂ€rboende eller till kommunen för att informera om planerna. Och enligt entreprenörer som kör massorna sĂ„ ska det bli en Ă„tervinningsstation för byggavfall, inte en hĂ€stgĂ„rd. SFA:s vd har senare ocksĂ„ bekrĂ€ftat för oss att de vill stĂ€lla en lastbilsvĂ„g hĂ€r, sĂ€ger Kjell Eriksson.
VÄgen ska enligt vd:n bara anvÀndas till att vÀga massorna.
â Vi tycker det Ă€r vĂ€ldigt konstigt. Om man fĂ„r betalt för massor som man ska göra en vĂ€g av, dĂ„ har man vĂ€l inget behov av att vĂ€ga massorna? Dessa stationer kostar uppĂ„t en halv miljon kronor, sĂ€ger Kjell Eriksson.
Ăven Knivsta kommun har fĂ„tt ett svar frĂ„n underentreprenörer om att hĂ€r förbereds för en Ă„tervinningsverksamhet med bergkross och vĂ„g. Samtidigt har de fĂ„tt ett tredje svar av SFA:s ledning: Att de anlĂ€gger en uppstĂ€llningsplats för virke.
Under tisdagen beslutade till sist Knivsta kommun att förbjuda SFA frÄn att frakta mer tippmassor till Nyhagen pÄ grund av risk för hÀlsa och miljö. Nu fortsÀtter kommunen att utreda massornas innehÄll och ursprung och fler beslut Àr att vÀnta framöver.