Flera boende i Ledinge, strax söder om Knivsta, är i dag lättade. Här har sedan 10 november funnits en oro över den skytteltrafik med tunga lastbilar som kört stora mängder massor till den avlägsna hästgården Nyhagen.
– Ja, det är en lättnad att lastbilarna slutat komma och vi hoppas inte att det ska bli en återvinningsstation för byggavfall här framöver, säger Kjell Eriksson, en av de närboende.
En ny hästgård, återvinningsstation för byggavfall eller plats för virke. Förklaringarna är många till vad som pågår på företaget Stockholms fastighetsanalys AB (SFA) nyinköpta fastighet.
Dokument från Knivsta kommun visar att kommunen 28 november även kontaktades av storföretaget Veidekke industri som undrade om SFA har tillstånd för miljöfarlig verksamhet i Nyhagen. Enligt Knivsta kommun ska Veidekke ha ställt frågan efter att de fått reda på att SFA har lämnat kundofferter med ovanligt lågt pris för att ta emot miljöfarliga massor.
Därefter har närboende och kommunens inspektörer hittat allt från armeringsjärn till kablar och en gravsten (!) i tippmassorna. De som bor i området har dels protesterat emot att lastbilstransporterna förstör vägar, dels finns oro för att dricksvattnet ska förgiftas. De drar paralleller till Think Pink-skandalen och befarar att det blir kommunen och skattebetalarna som får stå för notan för en eventuell sanering av området.
UNT har flera gånger försökt nå SFA:s vd Karin Erlandsson, men inte fått något svar om vad syftet med arbetet vid gården är.
Den information som finns att hitta om företaget är att det startades 2018 och att det förra året hade en omsättning på 55 miljoner kronor samt en vinst på 4,1 miljoner. SFA har sju anställda och har sitt säte i Tyresö. I styrelsen sitter två kvinnor i åldrarna 33 och 39 år, varav Karin Erlandsson är en.
Enligt företagets hemsida gjuter de betongplattor, gör villagrunder, bygger fjällstugor, finplanerar innergårdar samt arbetar med återfyllnad. De är även underentreprenör åt företaget Gulermark, med schakt- och återfyllningsuppdrag i bygget av tvärbanan i Stockholm.
Företaget har varit i Knivsta en gång tidigare. Då byggde de utegården till det grå tornhuset intill stationen.
Till de närboende har företaget svarat att de bygger upp en ny hästgård i Nyhagen.
– Men ingen ringde i förväg till närboende eller till kommunen för att informera om planerna. Och enligt entreprenörer som kör massorna så ska det bli en återvinningsstation för byggavfall, inte en hästgård. SFA:s vd har senare också bekräftat för oss att de vill ställa en lastbilsvåg här, säger Kjell Eriksson.
Vågen ska enligt vd:n bara användas till att väga massorna.
– Vi tycker det är väldigt konstigt. Om man får betalt för massor som man ska göra en väg av, då har man väl inget behov av att väga massorna? Dessa stationer kostar uppåt en halv miljon kronor, säger Kjell Eriksson.
Även Knivsta kommun har fått ett svar från underentreprenörer om att här förbereds för en återvinningsverksamhet med bergkross och våg. Samtidigt har de fått ett tredje svar av SFA:s ledning: Att de anlägger en uppställningsplats för virke.
Under tisdagen beslutade till sist Knivsta kommun att förbjuda SFA från att frakta mer tippmassor till Nyhagen på grund av risk för hälsa och miljö. Nu fortsätter kommunen att utreda massornas innehåll och ursprung och fler beslut är att vänta framöver.