Redan en minut efter öppningstid meddelas i vårdcentralens telefonsvarare att det är fullbokat, och ett meddelande som säger ”försök igen nästa dag” möter patienterna i Knivsta.
– Att följa råden om att i första hand kontakta sin vårdcentral i stället för att belasta en akutmottagning är svårt för den som inte lyckas få kontakt, säger en frustrerad Knivstabo till UNT.
I Knivsta kommun finns två vårdcentraler: Knivsta vårdcentral som drivs av regionen och Knivsta läkargrupp som drivs av Praktikertjänst. Båda ligger dåligt till i SKR:s (Sveriges kommuner och regioners) mätningar över hur många patienter som kommer fram när de ringer för att få rådgivning eller för att boka en tid.
Under fem månader förra året var det bara drygt hälften av dem som ringde till Knivsta vårdcentral som fick prata med någon första dagen. På Knivsta läkargrupp var siffrorna något bättre, men båda vårdcentralerna ligger långt från målet och under snittet i både regionen och landet.
De Knivstabor som UNT har varit i kontakt med berättar att de har fått vänta i veckor på att bli uppringda av Knivsta vårdcentral, eller att de inte blivit kontaktade alls för att exempelvis få förnyat recept på sin medicin. Flera har nu valt att lista sig på vårdcentraler utanför kommunen.
I sociala medier uppmanar patienter varandra att söka sig till andra vårdcentraler i länet, eller att gå till vårdcentralen för att boka en tid.
Men för äldre och sjuka Knivstabor är det inget alternativ att åka längre, eller att gå ner en extra gång till vårdcentralen.
– Då maken och jag är äldre börjar vi bli riktigt oroliga för hur vi ska göra. Måste vi flytta från Knivsta till en ort med fler läkarstationer? undrar en äldre kvinna som inte vill ha med sitt namn i tidningen.
Hon säger att de tycker om sin läkare och personalen på Knivsta vårdcentral, men att systemet för tidsbokning är "under all kritik".
En småbarnsmamma håller med. Hon anser att politikerna kunde ha förutsett vårdbristen när de beslutade om att bygga fler bostäder i Knivsta.
Det har hänt att familjer blivit hänvisade till barnakuten med åkommor som halsfluss, då vårdcentralen i Knivsta inte har haft tid att ta emot dem. Numera finns också möjligheten att genom 1177 chatta med vårdcentralerna, men det är inget som den äldre kvinnan UNT pratat med kan använda sig av.
– Jag tror inte att många som är äldre än 70–75 år har så lätt att chatta för att boka tid eller delta i digitala vårdmöten. Vi behöver prata personligen med vårdpersonalen.
UNT har tidigare också skrivit om kötiderna på vårdcentraler i Uppsala där det visade sig att det varierar stort om det går att få besöka en vårdcentral inom tre dagar. Även i Knivsta är variationen stor. Det är svårare att få en besökstid eller bedömning inom tre dagar på regionens vårdcentral än hos Knivsta läkargrupp.
UNT har varit i kontakt med vårdcentralens tf verksamhetschef Maria Wennström som svarar så här på kritiken om bristen på telefonkontakt:
– Vi har utmaningar att ta emot alla inkommande samtal till vår husläkarmottagning. Till Barnavårdscentralen, Mödravårdscentralen, sjukgymnastmottagningen, äldremottagningen och ungdomsmottagningen har vi bättre tillgänglighet.
Bakgrunden är även enligt henne att Knivsta växer snabbare än vad vårdcentralens resurser växer.
– Allt fler söker till oss på vårdcentralen. Knivsta växer och vi har en stor ökning av antalet listade patienter. Vi ser sedan pandemin tog slut också ett ökat söktryck kopplat till infektioner.
Hon nämner också "1177 direkt" där det sedan hösten går att chatta med regionens vårdcentraler i länet.
– Det är en ny sökväg in för våra patienter där vi är tillgängliga dagligen under våra öppettider, men det tar också delvis tid från telefonen, säger Maria Wennström.
Hon framhåller att de hela tiden har telefontillgängligheten i åtanke vid planering och schemaläggning.
– Men vi har samtidigt besparingskrav från politiken och begränsad möjlighet att utöka vår verksamhet. Vi har även haft ett par vakanta tjänster under hösten då vi har personal som går vidareutbildning för regionens räkning. Dessa tjänster är nu tillsatta och vi ser ljust på framtiden och att vi snart kommer att kunna bemanna upp mer i telefonen, svarar Maria Wennström.