Så lång är kötiden på din vårdcentral

Tre av fyra patienter på Uppsalas vårdcentraler får tid inom tre dagar. Men skillnaderna i kötid är stora. UNT undersökte var det går snabbast att få tid – och var köerna är längst.

Vårdcentralen Familjeläkarna Kapellgärdet hade kortast väntetid under hösten - över 90 procent av de som sökte vård fick tid för medicinsk bedömning inom tre dagar.

Vårdcentralen Familjeläkarna Kapellgärdet hade kortast väntetid under hösten - över 90 procent av de som sökte vård fick tid för medicinsk bedömning inom tre dagar.

Foto: Alice Josephson

Uppsala2024-01-04 05:00

Mitt emot moskén ligger Familjeläkarna Kapellgärdets vårdcentral sedan drygt tre år tillbaka. Detta är vårdcentralen där det enligt statistik från SKR, Sveriges kommuner och regioner, under hösten gick snabbast att få tid i Uppsala kommun. De har cirka 4 200 listade patienter, vilket i sammanhanget gör det till en liten vårdcentral.

Vårdgarantin slår fast att en person som kontaktar primärvården har rätt till en första medicinsk bedömning inom tre dagar. Men i Uppsala kommun är det långt ifrån vad alla patienter får. Hos Familjeläkarna Kapellgärdet fick 92 procent av patienterna besök inom tre dagar i oktober. 

undefined
Agneta Friberg i väntrummet på vårdcentralen Familjeläkarna Kapellgärdet. "Jag får i princip komma direkt när jag ringer", säger hon.

En av patienterna i väntrummet är Agneta Friberg. Hon ska sätta in en kortisonspruta i axeln vilket hon inte ser fram emot.

– Det där med sprutor, man vänjer sig liksom aldrig, skrattar hon.

Agneta Friberg bytte vårdcentral för nästan ett år sedan efter att en bekant rekommenderat henne hit.

– Jag vet inte om jag har haft tur men jag får i princip komma direkt när jag ringer, säger hon.

undefined
Stefan Johansson är verksamhetschef på vårdcentralen Familjeläkarna Kapellgärdet.

Stefan Johansson, verksamhetschef på vårdcentralen, tar emot i det rymliga personalrummet. Förutom att vårdcentralen är liten och relativt nystartad tror han väntetiderna beror på att de inte bokar in onödiga besök.

– Om en patient till exempel har besvär med ett knä, då får man träffa en fysioterapeut först i stället för en läkare, säger Stefan Johansson.

Även om han tycker att vården generellt behöver mer resurser tror han också att vårdcentralernas arbetssätt påverkar möjligheten att ge vård i tid. 

– Det är lätt att säga att det behövs mer personal, men det fungerar sällan. Anställer vi två läkare till så kommer läkarna att bokas upp fort. Behovet är oändligt, alla patienter som ringer hit skulle vara glada om de fick ett läkarbesök imorgon, men långt ifrån alla behöver det.

undefined
Vårdcentralen Familjeläkarna Kapellgärdet hade kortast väntetid under hösten - över 90 procent av de som sökte vård fick tid för medicinsk bedömning inom tre dagar.

Tvärtemot vad Stefan Johansson berättar uppger alltjämt många vårdcentraler att deras långa väntetider beror på problem med bemanningen. Bland dessa finns Svartbäckens vårdcentral som i oktober bara lyckades ge 49 procent av patienterna vård i tid enligt vårdgarantin.

"Väntetiderna är en följd av sjukfrånvaro och vakanser", skriver Karin Gustafsson Norring, verksamhetschef på Svartbäckens vårdcentral, i ett mejl.

Årsta vårdcentral är vårdcentralen med längst väntetider i Uppsala kommun. De tre undersökta månaderna hade 39,3 procent av patienterna fått vård inom tre dagar. Även Katarina Dahlgren Eriksson, verksamhetschef på Årsta vårdcentral, förklarar att detta till stor del berodde på bemanning. 

VÄNTETIDERNA:

Här är det kortast tid på Uppsalas vårdcentraler – och här dröjer det längst.

Statistiken mäter hur många procent av nybesöken inom primärvården som sker inom ramen för vårdgarantin, det vill säga inom tre dagar från att man sökt vård. Siffrorna som visas är den genomsnittliga väntetiden på vårdcentralen för augusti, september och oktober i år. Ett nybesök är ett besök där patienten behöver en ny medicinsk bedömning, exempelvis inte återbesök. Vårdcentralerna som är med på listan finns i Uppsala kommun och tar emot alla patientgrupper.

Några vårdcentraler, bland annat Stenhagens, Gränbystadens och Fålhagens vårdcentral, noterar att personalen har haft problem med att rapportera in rätt siffror och att de har bättre väntetider än vad SKR:s statistik visar.

Familjeläkarna Kapellgärdet: 93,3% 

Familjeläkarna Rosendal: 86% 

Meliva Kungshörnet: 85,6% 

Storvreta vårdcentral: 82,6% 

Capio Liljeforstorg: 82% 

Meliva Ekeby: 80,3% 

Familjeläkarna Luthagen: 79,3% 

Capio Sävja: 77,6% 

Eriksbergs vårdcentral: 72,6 % 

Stenhagens vårdcentral: 71,3% 

Uppsala barncentrum vårdcentral: 71% 

Ultuna vårdcentral: 68,3% 

Flogsta vårdcentral: 68,3% 

Meliva vårdcentral Aros: 67,3% 

Praktikertjänst Luthagen: 67,3% 

Gottsunda vårdcentral: 66,3% 

Nyby vårdcentral: 64,6% 

Kåbohälsan: 64,6% 

Centrumkliniken: 63,3% 

Almunge vårdcentral: 60% 

Praktikertjänst Rosendal: 59,3% 

Samariterhemmet: 58,3% 

Fålhagens vårdcentral: 54,6% 

Svartbäckens vårdcentral: 52% 

Gränbystadens vårdcentral: 50% 

Kungsgärdets vårdcentral: 46% 

Årsta vårdcentral: 39,3% 

Meliva Lindbacken: statistik saknas                                               

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!