Vid Knivsta kommunfullmäktiges senaste möte lämnades 4 000 underskrifter över till politikerna. Undertecknarna kräver en gång- och cykelväg utmed den trafikfarliga landsvägen mellan Uppsala och Knivsta.
En lång debatt följde där alla kommunpolitiker som gick upp i talarstolen uttryckte sitt stöd för cykelvägen, något som region- och kommunpolitikern Björn-Owe Björk (KD) reagerar på.
– Under debatten framkom inte att pengarna inte kommer att räcka. Det var ingen som berättade för invånarna att det kommer att krävas en prioritering i regionen, säger Björn-Owe Björk.
Han nämner att flera stora infrastrukturprojekt i länet har blivit dyrare än beräknat.
– Regionen ansvarar för länstransportplanen och vi måste titta till helheten i hela länet. Där ser vi att väg 288 till Östhammar blir dyrare. Likaså har väg 55 från Enköping till Strängnäs blivit dyrare. Det saknas medel som helhet.
Hösten 2018 gav regionen för första gången klartecken för gång- och cykelvägen med villkoret att Knivsta kommun skulle stå för 60 procent av kostnaden. Men sedan dess har inget konkret hänt. Nyligen röstade dessutom kommunpolitiker från Knivsta.nu, KD, C och M för att byggstarten ska skjutas fram till år 2026.
Och nu kanske projektet inte kommer startas alls, enligt Björn-Owe Björk.
Samtidigt vill de styrande partierna i Knivsta kommun (bland andra KD) lägga järnvägen genom Knivsta i tunnel, något som kritiseras av bland andra Christer Johansson (V), som vill att cykelvägen byggs.
– Hur ska de hitta pengar till en tunnel om de inte ens hittar pengar till en gång- och cykelväg? säger han.
Björn-Owe Björk svarar som regionpolitiker:
– Det är en fråga om hur vi väljer att prioritera de medel som finns. Från KD:s sida är prioriteringen järnväg och väginfrastruktur före gång- och cykelväg.
I Knivsta handlar kommande stora infrastrukturprojekt om fyrspårsutbyggnaden och en till motorvägsavfart. Sedan finns planer på två cykelbanor. Den utmed väg 255 och en föreslagen cykelbana längs järnvägen.
– Cykelbanan utmed järnvägen kommer främst användas för arbetspendling. Därför är vår prioritering att den går före cykelvägen utmed väg 255 som ligger långt ner på regionens lista. Just nu finns inga pengar för en cykelväg utmed väg 255, hävdar Björn-Owe Björk.
Men trafikregionrådet Jenny Lundström (MP) håller inte med.
– Det finns inga sådana besked från regionen idag. Enligt nuvarande plan kommer Trafikverket påbörja arbetet med vägplanen 2025, ett arbete som samfinansieras mellan regionen och Knivsta kommun via länstransportplanen, säger Jenny Lundström.
Däremot kan ingen svara på när eller om cykelvägen kan börja byggas. Framåt mitten av 2026 ska regionen göra sin nästa revidering av länstransportplanen. Då beslutas vilka projekt som ska genomföras först.
Flera projekt har troligtvis blivit dyrare under senare tid, bland annat på grund av inflationen. Men enligt Jenny Lundström har regionen inte fått några underlag från Trafikverket om höjda kostnader, därför utgår man från att det som sagts tidigare gäller.
– Jag kan i nuläget inte svara på hur vi kommer att prioritera mellan projekten när länstransportplanen ska revideras. Men en viktig förutsättning för att cykelvägen utmed väg 255 ska bli av är att Knivsta kommun står fast vid sin medfinansiering. I den frågan får vi ha en dialog med kommunen före revideringen.