Klockan tio på fredagen var tusentals elever från skolor över hela Sverige med och dansade samma koreografi. Det gemensamma namnet för projektet är Dansa för livet. Dans har nämligen visat sig vara något som ökar mångas psykiska välbefinnande.
Knivstaeleverna hade övat på koreografin under pauser i klassrummen under några veckor. Och när det väl var dags gick allt "som en dans". Spridda skratt hördes då allt från förskoleklassare till sjätteklassare fokuserade på dansen tillsammans ute på skolgården.
– Det har varit jättekul att få vara med på det här! säger Alicia Reje, 11 år.
I samband med dansen har ämnet psykisk hälsa och ohälsa lyfts i skolan.
– Man får ut mycket energi och blir gladare av att dansa. Kan vi hjälpa någon så är det jättebra. Om folk mår dåligt och börjar dansa och får nya vänner, så kanske dansen kan rädda liv. Jag tycker att både vuxna och barn ska få hjälp om de mår dåligt, säger Stella Klingberg, 12.
Högåsskolans skolsköterska Anna Lorentzen är en av dem som drivit projektet:
– Vi tyckte det var en självklar sak att vara med, just för att det faktiskt är jättemånga elever som inte mår så bra. När vi nu har uppmärksammat det i klasserna hoppas jag att psykisk ohälsa inte ska vara något konstigt, att eleverna ska känna att det är lättare att prata om det, säger hon.
Dansprojektet var även ett av inslagen i suicidpreventiva veckan där Knivsta kommun tillsammans och andra denna vecka arrangerar aktiviteter och föreläsningar för att uppmärksamma självmord och psykisk ohälsa.