De två nya kvarteren Gullviva och Mandelblom kommer att ligga vid Torpängsgatan, nära Gredelbyleden i Ängby. De ingår i en ny stadsdel som när den är klar kan komma att innehålla 800 bostäder, en förskola och park.
– Båda projekten har utvecklats av TB-Gruppen och kommer att ägas och förvaltas av Lansa fastigheter. Totalentreprenör är Veidekke, säger Lars Kylin, TB-Gruppens vd, som under tisdagen var med och gjorde en symbolisk ”första gjutning” för de två kvarteren.
Här blir det fyra nya hus med 4–6 våningar. Lägenheterna är i storlekarna ettor till fyror på 35–80 kvadrat. Fastigheterna kommer att ha solceller på taken och hyresgästerna får tillgång till en elbilspool.
– Vi kommer att nå energiklass A, vilket innebär halverad energiförbrukning jämfört med Boverkets byggregler. Huskropparna utformas utifrån samma principer som används vid passivhus, säger Lars Kylin.
I det ena kvarteret, mitt emot Torpängsgatan 1, planerades från början bostadsrätter, men de var svårsålda.
– Det projektet nådde tyvärr aldrig upp till säljkravet och då ritades kvarteret om till hyresrätter, säger Lars Kylin.
I slutet av nästa år beräknas de 247 nya lägenheterna stå klara.
Samtidigt är snart TB-gruppens bostadsrätter på Torpängsgatan 6, 8 och 10 klara. Här byggs 45 seniorlägenheter för personer över 55 år. Tidigare har de även byggt tio radhus i närheten.
Framåt år 2025 tror företagen att hela stadsdelen i Ängby kommer stå klar med 800 bostäder, en förskola och park. Men det är inte säkert att alla planer går igenom eftersom kommunen har fått nytt styre efter valet.
– Hela projektet med små hyresrätter i centrala Ängby är inte den bostadspolitik som det nya politiska styret står bakom, men eftersom beslutet är fattat och trädde i kraft före mandatskiftet så kommer vi att försöka göra det bästa av situationen, säger Mimmi Westerlund (KD).
Just nu har kommunens tjänstemän fått i uppdrag att göra om planer med många och höga hus. Bland annat på grund av att det planerats in få p-platser i tätorten, och för att det bara finns en bro över järnvägen.
– Arbetet med att göra om planer som fortfarande går att påverka pågår. Det rör sig bland annat om Stadsutvecklingsstrategi 2035 och ett antal planer kopplade till den, där vi vill se en annan utformning och inriktning, säger kommunstyrelsens ordförande Matilda Hübinette (KNU).