Hon tycker att A-traktorers hastighet ska höjas

”Jag är hyfsat nöjd med förslagen, men hastigheten borde höjas.” Det anser Ellen Gustafson, 15, om de nya förslagen för A-traktorer.

"Vuxna som klagar verkar inte ha fattat att när vi kör våra A-traktorer så förbereder vi oss samtidigt inför det "riktiga" körkortet. Vi blir vana i trafiken", säger Ellen Gustafson som hoppas att de ska få behålla sitt fritidsintresse som gör att de inte sitter inne lika mycket.

"Vuxna som klagar verkar inte ha fattat att när vi kör våra A-traktorer så förbereder vi oss samtidigt inför det "riktiga" körkortet. Vi blir vana i trafiken", säger Ellen Gustafson som hoppas att de ska få behålla sitt fritidsintresse som gör att de inte sitter inne lika mycket.

Foto: Maria Lindblom

Knivsta2022-11-02 21:00

Ellen Gustafson går på Thunmanskolan i Knivsta dit hon kör med sin älskade A-traktor, en liten Suzuki, flera dagar i veckan. Nyligen skrev hon en insändare till UNT, som lästes och gillades av många.

Varför skrev du insändaren?

– Jag vill inte att A-traktorer ska förbjudas. Många tänker bara på olyckor när man pratar om våra fordon. Men jag tycker det är fel att alla A-traktorförare ska råka illa ut, när det bara är få personer som inte sköter sig, säger Ellen Gustafson.

undefined
Bälteskravet är bra och borde vara självklart redan nu, anser Ellen Gustafson. "Det är vårt intresse som jag hoppas att alla vuxna som klagar inte kommer ta i från oss."

Hon framhåller fördelarna med A-traktorer.

– Man kan klara sig själv mer och blir inte beroende av om föräldrarna kan skjutsa eller inte, säger Ellen Gustafson som bor lite utanför centrala Knivsta.

A-traktorerna är också ett intresse för många unga att umgås kring, inte bara ett färdmedel.

– Det är kul att fixa med A-traktorn, tvätta den och meka lite. Om jag inte hade haft min A-traktor hade jag suttit inne mycket mer.

Under tisdagen presenterade Transportstyrelsen förslag på regelskärpningar för att minska olyckorna med A-traktorer. Bland annat föreslås krav på bältesanvändning, tekniska krav för att försvåra manipulation av hastighetsbegränsning och bättre körkortsutbildning.

undefined
Att fixa med och tvätta A-traktorn har blivit ett av Ellen Gustafsons fritidsintressen. Om tidigast tre månader kommer nya regler för A-traktorer att beslutas.

Däremot kommer fordonens maxhastigheten inte att höjas från dagens 30 km/h, något som Ellen Gustafson vänder sig emot.

– Bälteskrav är bra, men när de inför det borde också hastigheten höjas till 45 eller 50 km/h så att det blir säkrare på vägarna. Här i centrala Knivsta är det 40-väg. Ändå finns det många som inte har tålamod, utan kör om i hög hastighet, fastän de får möten. Det är obehagligt.

Till personer som tycker att A-traktorer är en risk vill hon säga att de ska börja fundera över mopedbilarna som på grund av viktbegränsningar, till stor del byggs av plast.

– De får köra i 45 km/h och är gjorda i plast! Efter en krock finns i princip inget kvar, några plastdelar och förmodligen en avliden person. Mopedbilar borde förbjudas, säger Ellen Gustafson som tror att antalet manipulerade A-traktorer skulle minska om hastigheten höjs för dem.

undefined
"Det är dåligt med manipulerade (trimmade) A-traktorer i trafiken. Man borde införa bättre kontroller för att se till att de går i rätt hastighet. Det blir nog svårt att få till teknik som inte kan trimmas", säger Ellen Gustafson. På bilden hennes Suzuki årsmodell -97.

En annan debatterad fråga är att det bara krävs mopedkörkort, med övningskörning på moped, för att få köra A-traktor.

Vad tycker du om det?

– Det är dåligt. Jag övningskörde med min pappa efter att vi hade köpt min A-traktor. Men det finns många som börjar köra själva direkt och om motorn dessutom är manipulerad kan det gå illa, säger Ellen Gustafson.

Karta: Knivsta
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!