Förslag: Skärp reglerna för A-traktorer

Krav på bilbälte och vinterdäck, och svårare att manipulera. Nu föreslår Transportstyrelsen en rad regelskärpningar för att minska på olyckorna med A-traktorer.

Myndigheten föreslår flera skärpta åtgärder. Arkivbild.

Myndigheten föreslår flera skärpta åtgärder. Arkivbild.

Foto: Claudio Bresciani / TT

Uppsala län2022-11-01 19:00

Transportstyrelsen föreslår i en utredning flera skärpta för att minska olycksrisken med A-traktorer: Bland annat ska det i fortsättningen vara krav på bilbälte, endast en passagerare tillåts per plats, krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar, samt tekniska krav som göra det svårare att manipulera hastighetsbegränsningen.

Många har samtidigt efterfrågat en höjning av hastighetsgränsen för att minska på farliga omkörningar från övrig trafik. Men Transportstyrelsen vill i dagsläget att gränsen på 30 kilometer i timmen kvarstår.

"Att höja till 45 kilometer i timmen har aldrig varit aktuellt eftersom alla traktorer med konstruktiv hastighet över 40 kilometer i timmen kräver B-körkort och därmed skulle det bli 18-årsgräns för att kunna köra A-traktor. Däremot har vi analyserat möjligheten att höja till 40 kilometer i timmen, men bedömer att det inte bör göras i detta läge när antalet olyckor ökat så kraftigt", säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande.

På drygt två år har antalet A-traktorer fördubblats och ligger nu på över 50 000, enligt siffror från Transportstyrelsen.

Den explosionsartade ökningen skedde efter en regeländring i juli 2020, som gjorde det lättare att göra om personbilar till A-traktorer. Med de förändrade kraven blev det även möjligt att bygga om automatväxlade bilar, och spärra hastigheten med elektroniska metoder. 

Även om A-traktorer mest förknippas med glesbygd så är det i städerna, och framför allt storstäderna, som den största ökningen skett. Uppsala är den kommun där det finns flest A-traktorer i länet, 528 stycken, följt av Östhammar där 297 a-traktorer är registrerade.

Men lika enkelt som det varit att bygga om en bil, lika enkelt har det varit att trimma dem. Med några enkla knapptryck har moderna A-traktorer kunnat manipuleras så att de kan köras betydligt fortare än tillåtna 30 kilometer i timmen.

I takt med att antalet A-traktorer ökat kraftigt på vägarna har också antalet olyckor stigit. Under 2021 skedde totalt 368 olyckor med minst en A-traktor inblandad. Året innan var siffran 214.

I Uppsala län var det totalt åtta olyckor med a-traktorer under 2021.

Mellan 2017 och 2021 omkom sammanlagt sex personer i trafikolyckor där A-traktorer var inblandade. Under hösten i år har fyra ungdomar omkommit inom loppet av bara tre veckor.

Förslagen i korthet

Krav på bältesanvändning.

Krav på att passagerare vid färd på väg måste sitta på en plats avsedd för passagerare och endast en passagerare per plats.

Tvåårig prövotid för körkort med behörighet AM.

Krav på vinterdäck.

Nya tekniska krav för att försvåra manipulation.

Skärpta krav på avgasrening.

Ökat fokus på risker i utbildningen för körkort med behörighet AM och möjlighet att göra utbildningen med fyrhjuliga fordon.

Förtydligade krav på LGF-skyltens utformning.

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!