Så ser planerna för Heby station ut

Planerna på om- och tillbyggnaden vid stationsområdet i Heby går vidare. Trafikverket räknar med byggstart under 2026 och kommunalrådet i Heby välkomnar satsningen.

Kalle Holmudd tycker det är bra att stationsområdet i Heby byggs ut.

Kalle Holmudd tycker det är bra att stationsområdet i Heby byggs ut.

Foto: Lars Johansson

Heby2024-02-03 05:00

Stationsområdet i Heby har inte moderniserats nämnvärt på många år. Men nu kan Hebys tågpendlare se fram emot ett mer tillförlitligt spårsystem, kortare restider och möjligheter för fler tågavgångar. Dalabanan mellan Avesta Krylbo och Uppsala ska rustas upp, och i Heby får stationsområdet en standardhöjning.

Det finns i dag ingen möjlighet för tågmöten inne på Heby stationsområde där det är enkelspår. Men med ett nytt mötesspår blir det möjligt med avgångar både mot Sala och Uppsala samtidigt. Trafikverket vill även anlägga nya uppställningsspår i området.

– Vår plan är att komma i gång och bygga under 2026–2028. Just nu arbetar vi med att ta fram mer detaljerade planer inför ett nytt samråd under våren, säger Trafikverkets projektledare Charlii Enström.

undefined
Norr om järnvägsspåren finns godsmagasin kvar från järnvägens barndom.

Heby kommuns kommunalråd Marie Wilén (C) välkomnar satsningen:

– Mötesspåret i Heby är väldigt positivt. Det är en hållbar framtidssatsning. Det skapar bättre kapacitet på Dalabanan och förbättrar därmed person- och godstrafiken. Trafikeringen blir stabilare och på sikt kan det förhoppningsvis öka antalet tågturer för alla pendlare och besökare, säger hon i en skriftlig kommentar.

Den utökade spårkapaciteten kommer att innebära att det blir nya perronger och Trafikverkets plan är att bygga en ny passage för gångtrafikanter under spåren med anslutningar till plattformarna mellan Norra Järnvägsgatan och Stationsvägen. "Resenärerna kommer kunna nyttja trappor samt hiss för att ta sig mellan gångpassagen och upp på plattformarna samt till anslutningar utanför stationsområdet", skriver Trafikverket i sitt samrådsunderlag.

Den nya passagen vid stationen blir till stor nytta för kommunens invånare, anser Marie Wilén.

– Satsningen blir ett lyft för hela stationsområdet när den norra sidan görs i ordning. Gångvägen blir särskilt värdefull för de som bor norr om järnvägen. Och på lång sikt är det tänkt att det ska byggas bostäder på det område som kallas Kronan, på andra sidan vägen från kommunhuset. Gångvägen kan ju också användas av de som bor på södra sidan och ska till platser som exempelvis Setrasågen och Tegelvallen, anser hon.

undefined
Marie Wilén är kommunalråd i Heby kommun och välkomnar satsningen på stationsområdet i Heby.

Den nya passagen kommer också att öka säkerheten. Det ska inte längre upplevas som fördelaktigt att ta en farlig och förbjuden genväg över spåren.

– Det ser vi ofta att man gör här. De brukar hjälpa varandra att ta sig över stängslet, berättar tonåringarna Nora och Emeli som sitter och väntar på tåget till Uppsala.

För dem är det en bra nyhet att stationsområdet uppdateras. Kalle Holmudd, som ska med samma tåg, håller med.

– Det blir ett plus för att man slipper att vänta på mötande tåg, säger han.

undefined
Kalle Holmudd tycker det är bra att stationsområdet i Heby byggs ut.

Den värdefulla kulturmiljön som stationsområdet utgör betonas i Trafikverkets samrådsunderlag. Stationshuset stod klart 1874 – året efter invigningen av stambanan. Längs Norra Järnvägsgatan står två godsmagasin från 1800-talet fortfarande kvar.

"Samhället består idag av en näst intill komplett järnvägsmiljö, där teknisk utveckling och funktioner för gods- och persontrafik kan beskådas från järnvägens uppkomst fram till idag. Miljön har således ett högt kulturhistoriskt värde", skriver Trafikverket i underlaget.

– Det är överlag ett fint område med en kulturmiljö som vi vill bevara, säger Charlii Enström.

undefined
Planerna på om- och tillbyggnaden vid stationsområdet i Heby går vidare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!