Så kommer nya stationsområdet se ut

Det blir en 20 meter lång tunnel under spåren när stationsområdet i Heby byggs ut. Det framgår av Trafikverkets plan för ombyggnaden.

Så här ser Trafikverkets senaste modell över Hebys stationsområde ut, där den nya passagen under spåren finns med.

Så här ser Trafikverkets senaste modell över Hebys stationsområde ut, där den nya passagen under spåren finns med.

Foto: Trafikverket

Heby2024-06-03 05:00

Planeringen inför utbyggnaden av Heby stationsområde fortsätter. Nu finns ett förslag på var den nya passagen under spårområdet ska ligga och hur området kommer att se ut när allt är klart. 

Utbyggnaden i Heby ingår i upprustningen av Dalabanan som Trafikverket vill göra. För Hebys del innebär det att ett mötesspår med ny plattform byggs inne på stationsområdet för att möjliggöra tågmöten och öka kapaciteten på banan. 

Med nya spår och ny plattform krävs även en säker passage dit från båda sidorna om spårområdet. Trafikverket har tidigare förordat att en sådan byggs under spåren och nu, när Heby kommun bjuder in till samråd för ändring av detaljplanen i området, finns även tunnelns placering utmarkerad. På södra sidan kommer passagens mynning ligga strax öster om stationshuset och på norra sidan mellan de två äldre magasinshusen. I anslutning till perrongerna blir det trappor och hissar.

Trafikverket betonar i sitt utredningsförslag att tunneln under spåren ska placeras så att det känns motiverat att använda den istället för att gena över spåren. Spårspring ska enligt Trafikverkets utredning vara vanligt förekommande, trots stängslet som i dag finns längs den norra delen av området. "Tydliga smitvägar finns väster om den röda magasinsbyggnaden", som Trafikverket uttrycker det. 

Tunneln ska även upplevas som en trygg passage, betonar Trafikverket. "Samtidigt som det är viktigt att skapa en intressant miljö i tunneln är det av betydelse att tunneln upplevs harmonisk och inte stökig", skriver man vidare. 

Hebys kommunalråd Marie Wilén har tidigare lovordat Trafikverkets satsning och betonat att den nya passagen blir till stor nytta.

– Satsningen blir ett lyft för hela stationsområdet när den norra sidan görs i ordning. Gångvägen blir särskilt värdefull för de som bor norr om järnvägen. Och på lång sikt är det tänkt att det ska byggas bostäder på det område som kallas Kronan, på andra sidan vägen från kommunhuset. Gångvägen kan ju också användas av de som bor på södra sidan och ska till platser som exempelvis Setrasågen och Tegelvallen, sade hon när UNT skrev om planerna i vintras.

Närmast ska planen ut på samråd. Trafikverkets projektledare Charlii Enström har tidigare uppgivit att man räknar med att komma igång med byggandet under 2026.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!