Får pendla 20 mil och fem timmar – för att gå i skolan

För fyra månader sedan flyttade 17-åriga Khwanchira Bunrak från Thailand till Sverige. Men nu måste hon pendla tjugo mil och fem timmar om dagen till skolan för att bussar inte matchar. "Jag vill gå kvar på skolan", säger hon.

"Jag trivs jättebra och jag vill gå kvar på skolan", säger 17-åriga Khwanchira Bunrak. Hon behöver i dag pendla i över fem timmar till och från skolan när bussarna mellan Harbo och Sala inte tajmar.

"Jag trivs jättebra och jag vill gå kvar på skolan", säger 17-åriga Khwanchira Bunrak. Hon behöver i dag pendla i över fem timmar till och från skolan när bussarna mellan Harbo och Sala inte tajmar.

Foto: Simon Larsson

Heby2023-03-04 05:00

I november tog Khwanchira Bunrak det stora beslutet att lämna hemstaden Mukdahan i nordöstra Thailand för Sverige.

Flytten gick till Harbo och mamma Kochanok Nasok. Här var tanken att hon skulle få en bättre chans i livet och kunna fortsätta gå i skolan. Häromveckan började hon på Kungängsgymnasiet i Sala då det inte fanns platser i Uppsala.

undefined
Även Khwanchiras mamma Kochanok åker mycket buss till arbetet i Östervåla och Tärnsjö. "Men jag får ofta vänta jättelänge på bussen. Ibland kommer den inte alls när jag ska hem från jobbet", säger Kochanok.

Men redan andra dagen började problemen – när hennes buss missade bussen till Heby.

– Hon tog bussen till Östervåla men den missade den anslutande bussen. Det var två timmar till nästa buss. Då fick jag ta ledigt och skjutsa henne i stället, säger bonuspappa Jonas Maunus.

undefined
I november flyttade Khwanchira Bunrak från Thailand till Sverige. Här bor sedan flera år tillbaka hennes mamma Kochanok Nasok. Nu går Khwanchira på gymnasiet i Sala där hon lär sig svenska samtidigt som hon pluggar matte, engelska och övriga kärnämnen på introduktionsprogrammet.

UNT har flera gånger rapporterat om de omfattande buss- och tågproblemen i länet. Där bland annat Runhällsbon Solomon Chelge fick gå över en mil när bussen åkte utan honom.

Enligt Kochanok Nasok och Jonas Maunus måste nu Khwanchira pendla i fem timmar per dag till skolan – då bussarna mellan Harbo, Östervåla och Sala sällan matchar eller väntar in varandra.

För Khwanchira, som varken kan svenska eller engelska, innebär det en daglig oro.

– Man blir trött. Men jag vill kämpa för jag tycker om skolan, säger hon.

undefined
"Man blir trött på att det krånglar. Men jag vill kämpa för jag trivs jättebra på skolan i Sala ", säger Khwanchira Bunrak.

Hon har redan flera klasskompisar som pratar thailändska i Sala. Något som skolan hjälpte med, enligt Jonas Maunus. Familjen vill därför gärna att hon ska gå kvar och inte tvinga henne att byta skola.

– Hon har redan behövt anpassa sig så mycket till livet här. Vi vill inte att hon ska behöva sluta när det funkar så bra. Utan här är det UL som är jobbiga då man inte kan lita på dem. Vi hade önskat att de löste det bättre med bussarna och framför allt att man kan byta buss som det står i appen, säger Jonas Maunus.

undefined
"Om det inte skulle fungera, som att bussar inte tajmar varandra, är det jättebra om personen hör av sig till oss direkt eller via er i form av media", säger Maria Hasselgren, presschef på UL.

Maria Hasselgren är presschef på UL. Enligt henne fungerar tågtrafiken mellan Heby och Sala bättre i dag. UL har därför valt att dra in ersättningsbussarna från och med 6 mars.

Hon uppger att buss 867 i dag redan går från Östervåla hela vägen till Sala. Problemet? Bussen visas inte i UL:s app om man söker resa från Harbo till Sala.

– Tyvärr visar vår reseplanerare bara en väg och då plockas den här turen bort. Vi föreslår att personen tar buss 844 till Östervåla, sen buss 867. Om det inte skulle fungera, eller om bussarna fortsätter att inte tajma varandra, då får personen gärna höra av sig till oss, säger Maria Hasselgren.

undefined
"Generellt kan det finnas en rad skäl att bussar inte väntar på varandra. Övergripande är vissa turer synkade men när de inte är det kan det vara för att de är anpassade efter skoltider", säger UL:s presschef Maria Hasselgren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!