Det var i onsdags kväll förrförra veckan som Solomon Chelge i Runhällen som vanligt skulle åka hem från jobbet i Uppsala. Bussresan till stationen och vidare till Heby gick bra.
Men i Heby: Ingen buss till Runhällen så långt ögat nådde, trots att den enligt appen skulle vara där.
– Jag ringde UL. Men inte ens trafikledningen visste om det gick några bussar. Jag började bli sur, det var kyligt och jag började gå. Efter typ 30 minuter ringde de upp. De sa att de trodde att det kommer en ny buss snart. Men då hade jag redan gått två kilometer.
Den kvällen kunde Solomons fru Maria hämta honom. Men i somras fick han gå hela vägen på över en mil hem till Runhällen. Då var i stället tåget försenat och han missade anslutningsbussen.
Den främsta kritiken han har är dock att UL:s app visar avgångar som sedan inte går. Det gör det omöjligt för familjen att planera, menar han.
– Det står att allt går som vanligt på kvällen. Sen på morgonen, eller när det är en kvart kvar, har bussen redan åkt eller så kommer den inte.
I dag är han mest orolig för sin dotter och son som går på gymnasiet i Uppsala. Under hösten har de flera gånger missat bussen när bland annat Uppsalabussen åkt innan de anlänt från Runhällen.
– Min dotter går första året och är jätteledsen. Hon vill börja gymnasiet på ett bra sätt och inte hamna efter. Men det är tufft för henne och sonen. Fortsätter det så här måste vi skaffa en till bil, fast vi gärna hade lagt de pengarna på annat.
Maria Hasselgren, presschef på UL, uppger att UL och Keolis som kör buss i Heby har förarbrist. Samtidigt har det funnits stora sjukdomsproblem.
Det gör att information i appen kan ändras nära avgångstid när folk sjukanmäler sig samma dag.
– Många försöker verkligen gå till jobbet och väntar in i det sista för att sjukanmäla sig. Då blir det ofta sena ändringar. De senaste veckorna har vi haft många fall av influensa men också covid.
Nu utbildas fler bussförare. Förhoppningen är att läget lättar när de kommer i tjänst, menar Hasselgren.
Bussarnas tider ska samtidigt vara anpassade till andra turer. Men linjen som väntar gör det bara i max fem minuter. Enligt Hasselgren behövs därför en kontakt mellan buss och trafikledning.
– Är det problem får vi ta kontakt med Keolis för att de ska uppmärksamma problemet.