Busshållplatsen hotas – Saga kan behöva gå en halvmil

Saga Gerdlöf, som behöver ta sig till skolan, och Carina Peters, som har svårt att gå efter att ha drabbats av en hjärntumör, är två personer utanför Harbo som riskerar att drabbas när deras busshållplats hotas.

"Det kan inte vara bra för klimatet heller om alla personer i varje familj ska åka runt i en varsin bil", säger Saga Gerdlöf, 15 år.

"Det kan inte vara bra för klimatet heller om alla personer i varje familj ska åka runt i en varsin bil", säger Saga Gerdlöf, 15 år.

Foto: Simon Larsson

Heby2022-12-01 05:00
undefined
"Jag tycker så mycket om att åka in till stan, fika och hälsa på barnbarnen. Men det blir svårt nu", säger Carina Peters i Harbo som har svårt att gå efter en hjärntumör.

Det var 2008 som Carina Peters utanför Harbo fick en hjärntumör. Även om läkarna lyckades operera bort tumören lämnades hon med försämrat balanssinne. Hon har i dag både svårt att gå och köra bil.

Som tur är har hon alltid haft nära till bussen. Hon och maken bor i Käbbo strax intill 272:an. Härifrån har hon kunnat ta bussen till både sitt tidigare jobb i Stockholm – och i dag till barnbarn och väninnor i Uppsala.

– Vi valde att bygga ut huset mycket för att det funkar så bra med bussen. Men nu när de ska ta bort hållplatsen vet jag inte vad vi ska göra, säger Carina Peters.

undefined
Grannarna rasar efter att ha tagit del av regionens planer på att ta bort deras busshållplats på länsväg 272. Här är: Gabriele Gille, Mikael Gille, Kerstin Karlsson, Anette Andersson samt Christer och Ulla-Britt Östlund.

Som UNT tidigare berättat ska regionen ta bort den populära bussturen Kvarstarundan i Harbo. Därtill ska runt 14 andra hållplatser tas bort på länsväg 272.

undefined
Enligt Kerstin Karlsson bor det i dag fler i Käbbo jämfört med 2019 när regionen gjorde sin stråkutredning. "Fem fastigheter har bytt ägare. Det bor bland annat fler barnfamiljer här nu", säger hon.

En av dessa är Käbbo vägskäl där Carina Peters bor. Hon kommer framöver tvingas gå 600 meter till närmaste busshållplats. Något som hon inte klarar av, menar hon. Därför överväger hon och maken nu att flytta.

– I mitt huvud är det så, men vi har inte bestämt oss. Jag vågar inte köra bil i stan längre. Jag kommer bli så beroende av min man. Det är så mörkt efter vägen och man vågar inte gå där ute på kvällarna när folk kör i 70-80 kilometer i timmen.

undefined
"Vi letade hus nära en busshållplats länge innan vi flyttade hit", säger Anette Andersson längst till vänster. Hon håller med grannarna Kerstin Karlsson och Carina Peters som är starkt kritiska mot planerna att ta bort busshållplatsen i Käbbo.

I ett försök att rädda hållplatsen har Käbbobon Kerstin Karlsson börjat skriva ett medborgarförslag till kommunen. Hon är mest kritisk till att regionen använder resenärssiffror från 2019 i sin utredning. Hon menar att flera personer har flyttat till Käbbo de senaste åren.

Hon får medhåll av Anette Andersson vars familj flyttade till Käbbo i våras – mycket tack vare just närhet till buss.

– Vi letade hus med nära till busshållplats hur länge som helst. Det känns sådär att de ska ta bort den nu. Framöver måste vi ta bilen överallt och det var väl inte riktigt tanken när vi flyttade hit.

undefined
"Det kan inte vara bra för klimatet heller om alla personer i varje familj ska åka runt i en varsin bil", säger Saga Gerdlöf, 15 år.

När UNT besöker de boende intill busshållplatsen sluter en stor skara upp. En av dem är 15-åriga Saga Gerdlöf som, när hållplatsen försvinner, kommer få nära fem kilometer till bussen.

– Mormor brukar skjutsa och hämta mig. Utan henne, om hon inte kan någon dag, vet jag inte vad jag ska göra.

undefined
Region Uppsala vill höja standarden på busshållplatser och förkorta restiden mellan Uppsala och Östervåla. Därför vill de ta bort flera busshållplatser samt förbättra de som blir kvar längs med länsväg 272.

Stefan Adolfsson är chef för avdelningen samhällsutveckling på Region Uppsala. Trots att Käbbos hållplats är utpekad för avveckling menar han att det inte är säkert att den ska tas bort.

Enligt honom är det endast klart att Kvarstarundans hållplatser ska försvinna, då dessa har specialstuderats. Övrigt utpekade hållplatser på 272:an är endast förslag till Trafikverket.

– 2024 ska Trafikverket köra i gång med sin vägplan med de justeringar som vi föreslår på den här sträckan. Men då är det ett nytt läge. Då beslutar vi vilka förändringar som faktiskt ska genomföras.

undefined
"Det kommer att ges nya möjligheter att ge synpunkter om att ha kvar eller ta bort hållplatser", säger Stefan Adolfsson, chef för avdelningen samhällsutveckling på Region Uppsala.

Tills dess, och under Trafikverkets arbete, tar regionen emot synpunkter från boende. De vill veta om något har förändrats sedan utredningen 2019. Adolfsson välkomnar bland annat medborgarförslag likt det Kerstin Karlsson arbetar på.

Om ny information tillkommer där det framgår att en hållplats fått ökning av resenärer – som exempelvis nya barnfamiljer – kan det göra att den hållplatsen behålls.

– I det läget, om det har skett förändringar som inflyttning, så kan det göra att vi måste göra en ny bedömning, absolut, säger Stefan Adolfsson.

Tidigast 2027 tas hållplatserna bort.

Hållplatser som tas bort

Här är de hållplatser regionen planerar att ta bort på väg 272:

Hässelby gård

Lilla Nyåker

Åkerby by

Enebacken

Kättslinge

Björnarbo

Majnegård

Fallet

Högskogen

Käbbo vägskäl

Svinabäck

Steneborgsvägen (Kvarstarundan)

Harbo skola (Kvarstarundan)

Kvarsta (Kvarstarundan)

Brattbergsvägen (Kvarstarundan)

Berg vägskäl

Bjurvalla

Nyvalla vägskäl

Källa: Stråkutredning för väg 272, Region Uppsala.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!