BusshĂ„llplatsen hotas – Saga kan behöva gĂ„ en halvmil

Saga Gerdlöf, som behöver ta sig till skolan, och Carina Peters, som har svÄrt att gÄ efter att ha drabbats av en hjÀrntumör, Àr tvÄ personer utanför Harbo som riskerar att drabbas nÀr deras busshÄllplats hotas.

"Det kan inte vara bra för klimatet heller om alla personer i varje familj ska Äka runt i en varsin bil", sÀger Saga Gerdlöf, 15 Är.

"Det kan inte vara bra för klimatet heller om alla personer i varje familj ska Äka runt i en varsin bil", sÀger Saga Gerdlöf, 15 Är.

Foto: Simon Larsson

Heby2022-12-01 05:00
undefined
"Jag tycker sÄ mycket om att Äka in till stan, fika och hÀlsa pÄ barnbarnen. Men det blir svÄrt nu", sÀger Carina Peters i Harbo som har svÄrt att gÄ efter en hjÀrntumör.

Det var 2008 som Carina Peters utanför Harbo fick en hjĂ€rntumör. Även om lĂ€karna lyckades operera bort tumören lĂ€mnades hon med försĂ€mrat balanssinne. Hon har i dag bĂ„de svĂ„rt att gĂ„ och köra bil.

Som tur Ă€r har hon alltid haft nĂ€ra till bussen. Hon och maken bor i KĂ€bbo strax intill 272:an. HĂ€rifrĂ„n har hon kunnat ta bussen till bĂ„de sitt tidigare jobb i Stockholm – och i dag till barnbarn och vĂ€ninnor i Uppsala.

– Vi valde att bygga ut huset mycket för att det funkar sĂ„ bra med bussen. Men nu nĂ€r de ska ta bort hĂ„llplatsen vet jag inte vad vi ska göra, sĂ€ger Carina Peters.

undefined
Grannarna rasar efter att ha tagit del av regionens planer pĂ„ att ta bort deras busshĂ„llplats pĂ„ lĂ€nsvĂ€g 272. HĂ€r Ă€r: Gabriele Gille, Mikael Gille, Kerstin Karlsson, Anette Andersson samt Christer och Ulla-Britt Östlund.

Som UNT tidigare berÀttat ska regionen ta bort den populÀra bussturen Kvarstarundan i Harbo. DÀrtill ska runt 14 andra hÄllplatser tas bort pÄ lÀnsvÀg 272.

undefined
Enligt Kerstin Karlsson bor det i dag fler i KÀbbo jÀmfört med 2019 nÀr regionen gjorde sin strÄkutredning. "Fem fastigheter har bytt Àgare. Det bor bland annat fler barnfamiljer hÀr nu", sÀger hon.

En av dessa Àr KÀbbo vÀgskÀl dÀr Carina Peters bor. Hon kommer framöver tvingas gÄ 600 meter till nÀrmaste busshÄllplats. NÄgot som hon inte klarar av, menar hon. DÀrför övervÀger hon och maken nu att flytta.

– I mitt huvud Ă€r det sĂ„, men vi har inte bestĂ€mt oss. Jag vĂ„gar inte köra bil i stan lĂ€ngre. Jag kommer bli sĂ„ beroende av min man. Det Ă€r sĂ„ mörkt efter vĂ€gen och man vĂ„gar inte gĂ„ dĂ€r ute pĂ„ kvĂ€llarna nĂ€r folk kör i 70-80 kilometer i timmen.

undefined
"Vi letade hus nÀra en busshÄllplats lÀnge innan vi flyttade hit", sÀger Anette Andersson lÀngst till vÀnster. Hon hÄller med grannarna Kerstin Karlsson och Carina Peters som Àr starkt kritiska mot planerna att ta bort busshÄllplatsen i KÀbbo.

I ett försök att rÀdda hÄllplatsen har KÀbbobon Kerstin Karlsson börjat skriva ett medborgarförslag till kommunen. Hon Àr mest kritisk till att regionen anvÀnder resenÀrssiffror frÄn 2019 i sin utredning. Hon menar att flera personer har flyttat till KÀbbo de senaste Ären.

Hon fĂ„r medhĂ„ll av Anette Andersson vars familj flyttade till KĂ€bbo i vĂ„ras – mycket tack vare just nĂ€rhet till buss.

– Vi letade hus med nĂ€ra till busshĂ„llplats hur lĂ€nge som helst. Det kĂ€nns sĂ„dĂ€r att de ska ta bort den nu. Framöver mĂ„ste vi ta bilen överallt och det var vĂ€l inte riktigt tanken nĂ€r vi flyttade hit.

undefined
"Det kan inte vara bra för klimatet heller om alla personer i varje familj ska Äka runt i en varsin bil", sÀger Saga Gerdlöf, 15 Är.

NÀr UNT besöker de boende intill busshÄllplatsen sluter en stor skara upp. En av dem Àr 15-Äriga Saga Gerdlöf som, nÀr hÄllplatsen försvinner, kommer fÄ nÀra fem kilometer till bussen.

– Mormor brukar skjutsa och hĂ€mta mig. Utan henne, om hon inte kan nĂ„gon dag, vet jag inte vad jag ska göra.

undefined
Region Uppsala vill höja standarden pĂ„ busshĂ„llplatser och förkorta restiden mellan Uppsala och ÖstervĂ„la. DĂ€rför vill de ta bort flera busshĂ„llplatser samt förbĂ€ttra de som blir kvar lĂ€ngs med lĂ€nsvĂ€g 272.

Stefan Adolfsson Àr chef för avdelningen samhÀllsutveckling pÄ Region Uppsala. Trots att KÀbbos hÄllplats Àr utpekad för avveckling menar han att det inte Àr sÀkert att den ska tas bort.

Enligt honom Ă€r det endast klart att Kvarstarundans hĂ„llplatser ska försvinna, dĂ„ dessa har specialstuderats. Övrigt utpekade hĂ„llplatser pĂ„ 272:an Ă€r endast förslag till Trafikverket.

– 2024 ska Trafikverket köra i gĂ„ng med sin vĂ€gplan med de justeringar som vi föreslĂ„r pĂ„ den hĂ€r strĂ€ckan. Men dĂ„ Ă€r det ett nytt lĂ€ge. DĂ„ beslutar vi vilka förĂ€ndringar som faktiskt ska genomföras.

undefined
"Det kommer att ges nya möjligheter att ge synpunkter om att ha kvar eller ta bort hÄllplatser", sÀger Stefan Adolfsson, chef för avdelningen samhÀllsutveckling pÄ Region Uppsala.

Tills dess, och under Trafikverkets arbete, tar regionen emot synpunkter frÄn boende. De vill veta om nÄgot har förÀndrats sedan utredningen 2019. Adolfsson vÀlkomnar bland annat medborgarförslag likt det Kerstin Karlsson arbetar pÄ.

Om ny information tillkommer dĂ€r det framgĂ„r att en hĂ„llplats fĂ„tt ökning av resenĂ€rer – som exempelvis nya barnfamiljer – kan det göra att den hĂ„llplatsen behĂ„lls.

– I det lĂ€get, om det har skett förĂ€ndringar som inflyttning, sĂ„ kan det göra att vi mĂ„ste göra en ny bedömning, absolut, sĂ€ger Stefan Adolfsson.

Tidigast 2027 tas hÄllplatserna bort.

HĂ„llplatser som tas bort

HÀr Àr de hÄllplatser regionen planerar att ta bort pÄ vÀg 272:

HÀsselby gÄrd

Lilla NyÄker

Åkerby by

Enebacken

KĂ€ttslinge

Björnarbo

MajnegÄrd

Fallet

Högskogen

KÀbbo vÀgskÀl

SvinabÀck

SteneborgsvÀgen (Kvarstarundan)

Harbo skola (Kvarstarundan)

Kvarsta (Kvarstarundan)

BrattbergsvÀgen (Kvarstarundan)

Berg vÀgskÀl

Bjurvalla

Nyvalla vÀgskÀl

KÀlla: StrÄkutredning för vÀg 272, Region Uppsala.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!