Nu försvinner lokala bussturen – trots att Harbo växer

Loppet är kört för lokala Kvarstarundan. Trots att orten växer tas nu flera busshållplatser bort i centrala Harbo. Samtidigt ska flera nya busshållplatser tas bort mellan Uppsala och Tärnsjö.

"Förskolebarn som ska ut i ur och skur, ska de verkligen behöva stövla ned till stora vägen bland all tung trafik för att åka buss?" säger Lisa Blomé på Harbo sockenråd.

"Förskolebarn som ska ut i ur och skur, ska de verkligen behöva stövla ned till stora vägen bland all tung trafik för att åka buss?" säger Lisa Blomé på Harbo sockenråd.

Foto: Simon Larsson

Heby2022-09-15 17:00
undefined
"Förskolebarn som ska ut i ur och skur, ska de verkligen behöva stövla ned till stora vägen bland all tung trafik för att åka buss?" säger Lisa Blomé på Harbo sockenråd.

Tidningen har flera gånger berättat om Harbobornas kamp för den så kallade Kvarstarundan. Bussturen där buss 844 till Östervåla gör en avstickare genom centrala Harbo, så att både skolelever och äldre som bor en bit utanför Harbo kan ta bussen till skola, hårfrisör och kyrka.

Men nu ser alltså kampen ut att vara över – på riktigt. Samtidigt som ännu fler busshållplatser ska tas bort.

– Det kommer att bli så olika förutsättningar för barnen. Alla kan inte få skjuts till och från skolan och aktiviteter. Många äldre kommer att få väldigt långt att gå, säger Lisa Blomé, ordförande på Harbo sockenråd.

undefined
Många Harbobor är beroende av kollektivtrafiken. De är nu rädda att flera kommer att överväga att inte flytta till orten efter regionens beslut att ta bort flera busshållplatser. Från vänster: Kochanok Nasok, Jonas Maunus, Steve Thell, Lisa Blomé och Josefine Ahlqvist.

Totalt försvinner fyra busshållplatser i centrala Harbo. Framöver måste bussresenärer gå upp till en halv kilometer till länsväg 272 till bussen.

Samtidigt planerar regionen att ta bort ytterligare totalt cirka 14 busshållplatser mellan Uppsala och Tärnsjö på väg 272. Detta främst på grund av olika trafiksäkerhetsskäl som att exempelvis bussfickor saknas.

Boende är främst kritiska till att busshållplatser – och särskilt Kvarstarundan – tas bort trots att Harbo och övriga kommunen växer. Enligt SCB har Harbo bara mellan 2015 och 2020, när den senaste ortsräkningen gjordes, växt med cirka 100 nya invånare.

Lisa Blomé och flera boende hade hellre sett fler bussar som kör i centrala Harbo.

– Vi vill se bussar som fortsätter och går ända fram till den nya vårdcentralen och annan service i Östervåla. Just nu är känslan att man bara tar bort resurser från oss här ute.

undefined
"Jag vet inte alls hur jag ska hinna till jobbet", säger Kochanok Nasok som jobbar som städare hos distriktssköterskan i Tärnsjö och vårdcentralen i Östervåla. Vardagen kommer att bli tuffare att få ihop för henne om Kvarstarundan försvinner.

Stefan Adolfsson är chef för avdelningen samhällsutveckling på Region Uppsala. Enligt honom tas Kvarstarundan bort för att vägen genom centrala Harbo inte är anpassad för busstrafik samt att man vill korta körtiden på sträckan. Den nya sträckning går ungefär tre minuter snabbare.

Beslutet att ta bort Kvarstarundan togs redan 2020. Anledningen till att turen fortfarande är kvar beror på att regionen väntar på pengar för nya busshållplatser från Trafikverket.

– Det här är en åtgärd som ska göras. Vi har lämnat en lista till Trafikverket om vad vi prioriterar, säger Stefan Adolfsson.

undefined
"Varje minut räknas när det gäller att få människor att ta bussen i stället för bilen. Här har vi gjort flera avvägningar. Totalt sett, med alla aspekter inräknade, ser vi detta som det bästa för hela sträckan", säger Stefan Adolfsson på Region Uppsala.

Preliminärt ska de två nya busshållplatserna byggas 2027. Efter det försvinner Kvarstarundan.

Enligt Adolfsson kommer de nya hållplatserna ha högre standard än de hållplatser som i dag finns i Harbo. Bland annat planeras två större busskurer med kantsten och cykelparkeringar samt en ny pendlarparkering i anslutning till en av hållplatserna.

undefined
I dag gör Östervålabussen, buss 844, en avstickare in till centrala Harbo, förbi både förskola och skola. Om några år försvinner bussturen.

– Det här är avvägningar som vi har gjort. Kraven har ökat för vad som krävs för en hållplats i dag. De nya hållplatserna bedöms ändå vara inom rimligt avstånd. Dessa förbättringar väger upp när det blir längre att gå för resenärer. Framöver kommer det att bli både trafiksäkrare och kortare resesträcka för samtliga.

Trots dessa förbättringar, enligt regionen, hade Harboborna föredragit att ha kvar flera hållplatser på 272:an samt Kvarstarundan.

– Vi vill att bussen ska gå förbi både skola och centralt. Det är jättemånga som har sina anhöriga på kyrkogården som de besöker dagligen. Nu kommer barnen behöva gå i ur och skur ned till stora vägen. Det är alldeles för många som drabbas om turen försvinner. Samtidigt som de som bor längst ut åt Björklingehållet kommer att få det längre till bussen än vad regionen själva bedömer som rimligt, säger Lisa Blomé.

undefined
"I dag bygger man ut Harbo mot Björklinge. För de som bor åt det hållet blir det ännu längre att ta sig till bussen och därmed också längre till både Östervåla och Uppsala", säger Lisa Blomé.
Hållplatser som tas bort

Här är de hållplatser regionen planerar att ta bort på väg 272:

Hässelby gård

Lilla Nyåker

Åkerby by

Enebacken

Kättslinge

Björnarbo

Majnegård

Fallet

Högskogen

Käbbo vägskäl

Svinabäck

Steneborgsvägen (Kvarstarundan)

Harbo skola (Kvarstarundan)

Kvarsta (Kvarstarundan)

Brattbergsvägen (Kvarstarundan)

Berg vägskäl

Bjurvalla

Nyvalla vägskäl

Källa: Stråkutredning för väg 272, Region Uppsala.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!