Ny kaj ska möta framtidens krav på jättefartyg

Här ska fartyg på 30 000 ton kunna lägga till. En viktig pusselbit är på plats för att Hargs hamn ska kunna utvecklas. Det var alla eniga om när nya kajen invigdes på onsdagen.

Hargs nya hamn invigdes på onsdagen, 182 meter lång. Fartyg på 30-40 000 ton kan lägga till här.

Hargs nya hamn invigdes på onsdagen, 182 meter lång. Fartyg på 30-40 000 ton kan lägga till här.

Foto: Catrin Pihl

Hargshamn2023-09-28 16:30

Den nya hamnen kommer att öka kapaciteten ytterligare för Hargs Hamn AB, som i dag omsätter 100 miljoner kronor och hanterar 800 000 ton gods årligen.

Hamnbolaget hade satsat på lite extra pompa i form av röd matta, blåsorkester, mingel och bandklippning. Samtliga delägare fanns representerade tillsammans med entreprenörer som varit inblandade i bygget. Och så en Hargshamnsbo, Erik Ljungholm:

– Det kommer säkert bli bra det här, extra plus också att de satsat på att göra det miljövänligare, sa han och pekade på de eldrivna kranarna som körts fram på den nybyggda kajen.

Han hoppas att hamnbolaget ska fortsätta stötta orten och begränsa de olägenheter som ortsborna klagat över på sistone, som mycket trafik och illaluktande sopor.

– De gör nog vad de kan, bland annat har de infört sommaruppehåll på sophanteringen, sa han och syftade på balat avfall som bland annat ska till värmeverket i Uppsala.

undefined
Ann-Sofi Karlsson är driftchef på Lantmännen i Hargs hamn.

Än så länge dröjer det kanske innan de riktigt stora fartygen lägger till. Det företag på hamnområdet som behöver mest tonnage är Lantmännen och de har inte några stora laster i sikte ännu.

– Det har varit ett för dåligt skördeår så här långt, men det kan ju komma efterfrågan framöver. Kanske från Spanien, säger Ann-Sofi Karlsson, som är driftchef på plats.

Hon har varit med om att flytta spannmålshanteringen från de nu snart rivna silotornen i Kungsängen i Uppsala till Hargs hamn.

– Här är det förstås så mycket enklare, inte minst transportmässigt. Men jag fällde faktiskt en tår när vi stängde i Uppsala, säger hon.

undefined
Stefan Engberg är projektledare bakom hamnbygget. "Det har gått bra, både enligt tidsplanen och inom budget", säger han.

En som var lite extra glad och lättad var kanske projektledaren Stefan Engberg.

– Det gick vägen, vi höll tidsplanen i stort sett och även budgeten, sa han.

Hamnbygget startade 2020 och i projektet har det också ingått att muddra och fördjupa farleden för att bereda väg för de stora lastbåtarna. Bygget har gått loss på 200 miljoner kronor.

En av talarna på invigningen var Lisa Norén (S), kommunalråd och representant för huvudägaren Östhammars kommun.

undefined
Kommunalrådet Lisa Norén (S) representerade huvudägaren Östhammars kommun och talade om vikten av att ha ett strategiskt transportnav i kommunen.

– Med den här utvecklingen knyter vi ihop Östhammar med närliggande kommuner, Mälardalen och andra länder, sa hon och passade på att lyfta frågan om järnvägen mellan Harg och Dannemora.

– Jag skulle önska att Trafikverket och andra aktörer ser den långsiktiga vinsten i att rusta upp järnvägen. Hållbara transportkedjor är viktiga både i dag och för våra barn och barnbarn, sa Lisa Norén.

undefined
Flera ville klippa bandet vid invigningen av Hargs nya hamn. Från vänster Lisa Norén (S) kommunalråd Östhammars kommun, Peeter Nömm, vd Hargs Hamn AB, Stefan Engberg, projektchef, Simone Tufvesson, Hargs Bruk och Ann-Sofi Karlsson, driftchef Lantmännen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!