Den nya hamnen kommer att öka kapaciteten ytterligare för Hargs Hamn AB, som i dag omsätter 100 miljoner kronor och hanterar 800 000 ton gods årligen.
Hamnbolaget hade satsat på lite extra pompa i form av röd matta, blåsorkester, mingel och bandklippning. Samtliga delägare fanns representerade tillsammans med entreprenörer som varit inblandade i bygget. Och så en Hargshamnsbo, Erik Ljungholm:
– Det kommer säkert bli bra det här, extra plus också att de satsat på att göra det miljövänligare, sa han och pekade på de eldrivna kranarna som körts fram på den nybyggda kajen.
Han hoppas att hamnbolaget ska fortsätta stötta orten och begränsa de olägenheter som ortsborna klagat över på sistone, som mycket trafik och illaluktande sopor.
– De gör nog vad de kan, bland annat har de infört sommaruppehåll på sophanteringen, sa han och syftade på balat avfall som bland annat ska till värmeverket i Uppsala.
Än så länge dröjer det kanske innan de riktigt stora fartygen lägger till. Det företag på hamnområdet som behöver mest tonnage är Lantmännen och de har inte några stora laster i sikte ännu.
– Det har varit ett för dåligt skördeår så här långt, men det kan ju komma efterfrågan framöver. Kanske från Spanien, säger Ann-Sofi Karlsson, som är driftchef på plats.
Hon har varit med om att flytta spannmålshanteringen från de nu snart rivna silotornen i Kungsängen i Uppsala till Hargs hamn.
– Här är det förstås så mycket enklare, inte minst transportmässigt. Men jag fällde faktiskt en tår när vi stängde i Uppsala, säger hon.
En som var lite extra glad och lättad var kanske projektledaren Stefan Engberg.
– Det gick vägen, vi höll tidsplanen i stort sett och även budgeten, sa han.
Hamnbygget startade 2020 och i projektet har det också ingått att muddra och fördjupa farleden för att bereda väg för de stora lastbåtarna. Bygget har gått loss på 200 miljoner kronor.
En av talarna på invigningen var Lisa Norén (S), kommunalråd och representant för huvudägaren Östhammars kommun.
– Med den här utvecklingen knyter vi ihop Östhammar med närliggande kommuner, Mälardalen och andra länder, sa hon och passade på att lyfta frågan om järnvägen mellan Harg och Dannemora.
– Jag skulle önska att Trafikverket och andra aktörer ser den långsiktiga vinsten i att rusta upp järnvägen. Hållbara transportkedjor är viktiga både i dag och för våra barn och barnbarn, sa Lisa Norén.