Hargs hamn förbereder för dubbelt så stora fartyg

Hargs Hamn AB satsar på att bli Ostkustens ledande bulkhamn. För att klara det måste inloppet breddas och fördjupas och kajen bli 200 meter längre. Ett projekt som både syns och hörs ute i havsviken.

Janne Karrenpalo styr vant båten ut till Kälsviken där det största muddringsverket ligger. Just den här dagen har han Hargs Hamns vd Peeter Nömm med sig på turen.

Janne Karrenpalo styr vant båten ut till Kälsviken där det största muddringsverket ligger. Just den här dagen har han Hargs Hamns vd Peeter Nömm med sig på turen.

Foto: Elvira Jansson Pihl

Östhammar2020-10-10 13:00

Hamninloppet vid Hargs Hamn AB ska bli 2,5 meter djupare. Nu jobbas det för fullt för att gå från 8,5 meter till 11 meters leddjup. På två platser i inloppet till Harg borras, grävs och sprängs det i havsbotten. Tanken är att hamnen ska kunna ta emot större fartyg och gärna fler än ett åt gången. 

UNT hänger med ut i båt för att kolla in arbetet. Ett av två mudderverk, Optimus, tornar snart upp sig ute på fjärden. Där står en grävmaskin som skulle göra vilken grävare som helst avundsjuk. Bara skopan är stor som ett lastbilsflak. Med ett entonigt brummande tar den skoptag efter skoptag av bottenleran och hivar upp på en pråm som ligger strax intill. 

Det är ett finskt företag som jobbar här, Wasa Dredging, specialister på att göra farleder djupare. De jobbar på uppdrag av Sjöfartsverket som projekterar muddringen här ute. Förutom att göra farleden djupare, satsar man även på att säkra upp vägen in till hamnen med nya fyrar och prickar. Det senare kan behövas eftersom farleden ut till öppet hav är omgärdat av kobbar och skär. 

– Vi gör det möjligt att öka kapaciteten i hamnen, som ska kunna ta emot fartyg med laster på upp till 40 000 ton, säger Max Bjurström, projektledare på Sjöfartsverket. 

Arbetet väntas pågå till slutet av december. Efter det tar Hargs Hamn AB vid och fortsätter förbereda själva hamnen för att ta emot större lastfartyg. Redan nu finns här Lantmännens spannmålslager, för utförsel av säd till mer avlägsna exportmarknader, som Afrika. 

undefined
"Totalt kommer man ta upp knappt 230 000 kubik fasta massor och berg", berättar Max Bjurström, projektledare Sjöfartsverket.

– Lantmännen är en viktig kund, som vill expandera och kunna komma in med större båtar. Vi kommer att bygga en ny kaj, 200 meter lång, och vi räknar med att vara klara i slutet av 2022, säger Peeter Nömm, vd Hargs Hamn AB.

Muddringen av hamnen och bygget av kajen väntas kosta 160–180 miljoner kronor. Pengar som skjuts till via nyemission från ägarna Hargs bruk och huvudägaren Östhammars kommun. 100 miljoner kommer via Östhammars kommuns borgensåtagande. 

Hamnbolaget hoppas kunna expandera och har potential för det. Mycket beroende på att hamnen har stora ytor mark att bygga ut verksamheten på. 

– Till skillnad från en del stockholmshamnar, där man måste ta hänsyn till bostadsbyggande, med mera. En klar konkurrensfördel, konstaterar Peeter Nömm. 

Att skapa utrymme i farleden för större fartyg är A och O. Utan den åtgärden skulle hamnen stanna i växten. 

Förutom Lantmännens expansionsbehov vill Hargs Hamn AB inte orda så mycket om vilka kunder som är på ingång. Men en framtida kan vi berätta om: hamnen för samtal med Svensk Kärnbränslehantering AB, som kan behöva använda Hargs hamn för att frakta och mellanlagra bentonitleran som ska användas i det planerade slutförvaret. 

undefined
Peeter Nömm är vd för Hargs Hamn AB och hoppas kunna inviga en ny kaj i slutet av 2022.

Den gamla järnvägen som tidigare användes för att frakta järnmalmen från Dannemora på ligger kvar och underhålls i väntan på framtida kunder.  

– En del av våra presumtiva kunder kan ha nytta av den, säger Peeter Nömm. 

Arbetet ute i fjärden stör förstås både boende och djur. Borrandet och sprängningarna skrämmer till exempel bort fisken i viken. En av flera farhågor från närboende har varit just hur muddringen påverkar fisket. Mark- och miljödomstolen har därför lagt in en del restriktioner och regler kopplat till sitt tillstånd. 

– Muddringen får bara göras i perioden oktober till och med mars. Under sommarhalvåret ska bland annat lekande strömming och häckande havsörn fredas, säger Stefan Engberg, chef för byggprojekt och affärsutveckling vid Hargs Hamn AB. 

När det sprängs under havsytan finns regler att följa, bland annat räknar man med att fisken jagas bort från området av borrljudet. Beräkningar säger att sprängningen måste äga rum inom två timmar från det att borrningen avslutats, för att fisken inte ska hinna tillbaka. 

undefined
Muddringsverket Optimus rymmer bland annat en 360 ton tung grävmaskin som kan ta 18 kubikmeter massor i ett enda skoptag.

För Östhammars kommun är satsningarna i Hargs hamninlopp välkommet. Kommunen äger 89 procent av Hargs Hamn AB och vill förstås se utveckling. 

– Det är en god investering för Östhammarsborna som ju är delägare i bolaget. Hamnen har haft en bra utveckling de senaste åren och vi ser potential i framtiden. Dessutom gynnar det även miljön, att hamnen kan ta in större båtar. Ju större fartyg, desto mer last åt gången och det betyder mindre utsläpp och klimatpåverkan, säger kommunalrådet Jacob Spangenberg (C). 

undefined
Janne Karrenpalo, arbetar för finska Wasa Dredging, som är specialister på muddringsarbete.
Hargs hamn

Mark-och miljödomstolen sa ja till muddringen redan 2012. Då var tanken att det skulle underlätta för exporten av järnmalm från Dannemora gruva. Nu är det helt andra laster som kommer i fråga.

In kommer olika former av bränsle, flis, pellets och sopbalar som ska till olika värmeverk för att brännas. Ut åker spannmål och timmer, en del skrot. En del styckegods hanteras också, bland annat har man lossat båtar med skrymmande delar till vindkraftverk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!