Trafikkaos väntas i Bålsta. Något som också skulle kunna påverka livsmedelsförsörjningen i en stor del av Sverige.
Småföretagare, lokalpolitiker och de större företagen Dagab och Dahl är alla oroade över att den underdimensionerade vägen ut mot E18 och att motorvägspåfarterna till Bålsta, ska korkas igen från årsskiftet. Dagab bygger här ett av norra Europas största logistikcenter för livsmedel.
Sammanlagt beräknas cirka 7 500 fordon per dygn framöver köra i rondellen utanför företagsområdet.
– Vi kommer få en trafikinfarkt när allt kommer i gång. Vi är för sent ute, säger Agneta Hägglund (S) som även framhöll fördelarna för kommunen med den unika etableringen.
Även Helene Zeland Bodin (C) tycker att trafikfrågan kring logistikparken är en ”stor utmaning”.
– Etableringen ska inte grusas av det här, det blir jättebra med Dagab. Men det är vår livsmedelsreserv för norra Sverige som kommer ligga där, och trafikfrågan är en stor utmaning som Agneta och jag jobbar ihop med för att lösa. Vi har redan problem vid den andra motorvägsavfarten i dag, sa Helene Zeland Bodin.
Problemet är att kommunen inte äger vägen kring trafikplats Åsen och att det brukar ta år för regionen och Trafikverket att få in nya projekt i sina planer.
Företagaren Helena Johansson sa så här:
– Jag har hört att många transporter även ska komma från Stockholmshållet. Då blir jag orolig att vi ska få den här trafiken på Kraftleden, bland våra barn. Vi kan inte hålla på så här utan måste slå våra påsar ihop nu!
På frågan hur problemet ska lösas, tyckte Somir Sinharay (L):
– Det skulle behövas en direktkoppling till Dagab från motorvägen.
Någon svarade att Trafikverket inte vill bygga en till motorvägsavfart för nära den nuvarande trafikplatsen Åsen. Förslaget blev istället att politikerna ska ta kontakt med de större företagen för att tillsammans försöka påverka Trafikverket.
– Jag vet att alla kan ändra sig, även Trafikverket. Ni skulle tillsammans med näringslivet, oavsett partifärg, kunna ställa krav och vara enade i frågan. Då tror jag inte att Trafikverket skulle kunna säga nej, framförallt inte om ni lyfter in säkerhetsperspektivet, vad händer om den enda vägen måste stängas av? sammanfattade Thomas Byström debatten.