Livsmedelsförsörjning kan påverkas av brist på beslut

”Gå ihop och förklara med gemensamma krafter för Trafikverket och regionen att det här också är en säkerhetsfråga.” Det rådet fick politiker och företagare i Håbo av Thomas Byström.

Malin Bergman Solming, ordförande för Företagarna i Håbo och Företagarnas regionchef Thomas Byström höll i trådarna då företagare och lokalpolitiker diskuterade Bålstas trafikfrågor.

Malin Bergman Solming, ordförande för Företagarna i Håbo och Företagarnas regionchef Thomas Byström höll i trådarna då företagare och lokalpolitiker diskuterade Bålstas trafikfrågor.

Foto: Maria Lindblom

Håbo2022-03-29 11:56

Trafikkaos väntas i Bålsta. Något som också skulle kunna påverka livsmedelsförsörjningen i en stor del av Sverige.

undefined
Malin Bergman Solming, ordförande för Företagarna i Håbo och Företagarnas regionchef Thomas Byström höll i trådarna då företagare och lokalpolitiker diskuterade Bålstas trafikfrågor.

Småföretagare, lokalpolitiker och de större företagen Dagab och Dahl är alla oroade över att den underdimensionerade vägen ut mot E18 och att motorvägspåfarterna till Bålsta, ska korkas igen från årsskiftet. Dagab bygger här ett av norra Europas största logistikcenter för livsmedel.

Sammanlagt beräknas cirka 7 500 fordon per dygn framöver köra i rondellen utanför företagsområdet.

– Vi kommer få en trafikinfarkt när allt kommer i gång. Vi är för sent ute, säger Agneta Hägglund (S) som även framhöll fördelarna för kommunen med den unika etableringen.

Även Helene Zeland Bodin (C) tycker att trafikfrågan kring logistikparken är en ”stor utmaning”.

– Etableringen ska inte grusas av det här, det blir jättebra med Dagab. Men det är vår livsmedelsreserv för norra Sverige som kommer ligga där, och trafikfrågan är en stor utmaning som Agneta och jag jobbar ihop med för att lösa. Vi har redan problem vid den andra motorvägsavfarten i dag, sa Helene Zeland Bodin.

Problemet är att kommunen inte äger vägen kring trafikplats Åsen och att det brukar ta år för regionen och Trafikverket att få in nya projekt i sina planer.

undefined
"Bålsta har växtverk. När det gäller Stockholmsvägen är det också en säkerhetsrisk att bara ha en väg från centrum, ifall något händer i området. Ingen har lyssnat på medborgarnas varningar, logistikområdet har vuxit okontrollerat", sa Anna Söder Rytterholm (MP), bland annat.

Företagaren Helena Johansson sa så här:

– Jag har hört att många transporter även ska komma från Stockholmshållet. Då blir jag orolig att vi ska få den här trafiken på Kraftleden, bland våra barn. Vi kan inte hålla på så här utan måste slå våra påsar ihop nu!

undefined
"Det skulle behövas en direktkoppling till Dagab från motorvägen, åt Kräggahållet", sa Somir Sinharay (L) bland annat.

På frågan hur problemet ska lösas, tyckte Somir Sinharay (L):

– Det skulle behövas en direktkoppling till Dagab från motorvägen.

Någon svarade att Trafikverket inte vill bygga en till motorvägsavfart för nära den nuvarande trafikplatsen Åsen. Förslaget blev istället att politikerna ska ta kontakt med de större företagen för att tillsammans försöka påverka Trafikverket.

undefined
"Det är inte växtverk utan dålig planering. Utöver vägnätet har man inte heller tänkt på hur VA-kapaciteten skulle räcka när 1500 nya anställda i logistikparken ska gå på toaletten per dag", sa Bengt Björkman (Håbodemokraterna), bland annat.

– Jag vet att alla kan ändra sig, även Trafikverket. Ni skulle tillsammans med näringslivet, oavsett partifärg, kunna ställa krav och vara enade i frågan. Då tror jag inte att Trafikverket skulle kunna säga nej, framförallt inte om ni lyfter in säkerhetsperspektivet, vad händer om den enda vägen måste stängas av? sammanfattade Thomas Byström debatten.

Karta: Trafikplats Åsen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!