Nu tittar kommunen på om den så kallade "Shellbacken" från bensinstationen upp mot den nya logistikparken kan byggas om.
UNT har tidigare rapporterat att många befarar trafikkaos då alla hyresgäster i Bålsta logistikpark har kommit på plats. Vid årsskiftet kommer Dagab att börja köra ut livsmedel från sitt jättelager. Även Dahl öppnar sitt 73 000 kvadratmeter stora lager under 2023.
Från början trodde politikerna att ett stickspår från järnvägen skulle användas från Bålsta logistikpark, men inga avtal skrevs med de nya aktörerna i området. I dagsläget har varken Dagab eller Dahl planer på att använda järnvägen.
Därför kommer cirka 7 500 fordon per dygn, varav många tunga lastbilar, att passera rondellen och Kraftleden utanför brandstationen när logistikparken står klar. I dag passerar här cirka 4 000 fordon per dygn.
Vad är det ni utreder i dag?
– Kommunen ser i dagsläget över potentiella åtgärder för Kraftleden från Gransäterrondellen och upp till den punkt där backen planar ut och blir mindre brant. Anledningarna till detta är att den trafikanalys som kommunen tog fram 2020, med underlag från de kommande företagen, pekar på att detta skulle bidra till ett gott trafikflöde, svarar Simon Lange, trafikplanerare på Håbo kommuns samhällsbyggnadsförvaltning.
Backen upp från Shell är ibland besvärlig för långtradare att ta sig upp i. Inte minst under den snöstorm som var nyligen så hade lastbilar problem eftersom det inte går att ta fart uppför backen och för att backen slutar i en kurva med avsmalnande väg på bron över järnvägen.
– Bland de åtgärder som ses över i dagsläget finns förslag om allt från befintlig utformning, fast med markvärmeslingor i körfältet för trafik upp för Kraftleden, till en breddning till totalt 2+2 körfält samt en breddning av rondellen vid Björnängsvägen, säger Simon Lange.
Vad som i slutändan kommer genomföras är det politikerna som bestämmer. Beslut väntas under våren.
Ett problem kommunen har att tampas med är att det är dyrt att bygga en ny bro över järnvägen.
– Ja, det skulle innebära stora kostnader att renovera befintlig bro eller bygga en ny bro över Mälarbanan. Men, ifall utredningen kommer fram till att det är nödvändigt, så är det någonting som kommunen får ta ställning till då, svarar Simon Lange som även berättar att ”Shellbacken” är högst prioriterad när det gäller snöröjning och annat vägunderhåll.
Den utredning som nu görs innefattar även problemet med att det är för trångt på motorvägsavfarterna till Bålsta. Vid trafikplats Åsen utreds både en breddning av Gransätersrondellen och en ny cirkulationsplats i korsningen mellan E18-avfarten från Stockholmshållet och Kräggavägen. Här måste trafiken från E18-avfarten i dag stanna för att släppa fram trafik på gamla Enköpingsvägen.
Kommunen ser därför en breddning av befintlig cirkulationsplats och en rondell till vid E18 som angeläget för att fortsatt ha god framkomlighet och trafiksäkerhet vid trafikplatsen.
Vad säger Trafikverket? Kan de tänka sig att bekosta en ny rondell?
– Eftersom Trafikverket äger majoriteten av trafikplats Åsen så kommer bland annat en vägplan behöva tas fram, vilket resulterar i en förskjuten tidplan jämfört med vad kommunen ursprungligen räknade med. Finansieringen för dessa åtgärder är inte satta ännu, men vi hoppas att vi ska få en medfinansiering, svarar Håbo kommun.