Det säger Gitt Näsberg, chef för den kommunala förskolan, efter tisdagens tragedi på en förskola i Uppsala kommun. På förskolan, som drivs i privat regi, dog ett ettårigt barn dog under en så kallad sovvila.
Enligt Gitt Näsberg är barnen på kommunala förskolor inte helt obevakade och ensamma under vilo- och sovstunder.
– Det kan vara så att dörren till vilrummet står på glänt och att en vuxen sitter på en stol utanför och planerar eller utför administrativa sysslor, säger hon.
Enligt polisens händelsenotis upptäckte personal att ettåringen inte andades varpå hjärt-lungräddning inleddes i väntan på ambulans. Så hade skett även på en kommunal förskola.
– Vår personal går HLR-kurs vart tredje år enligt ett rullande schema så att det alltid finns någon med färska kunskaper, säger Gitt Näsberg.
Om det fruktansvärda inträffar, att ett barn skadas svårt eller dör, finns en så kallad krispärm tillgänglig digitalt. Om innehållet också finns på papper hos alla förskolor känner Gitt Näsberg inte till. I krispärmen framgår hur personalen bör agera vid extrema situationer. Dessutom har kommunen beredskap för att snabbt kalla in psykolog och beteendevetare. Enligt Gitt Näsberg fick den privata förskolan sådant stöd från kommunen under tisdagseftermiddagen. Dessutom fanns personal från kyrkan tillgänglig.
– De äldre barnen har förstås frågor när det dyker upp ambulanspersonal och polis. Då gäller det att vara nära barnen, lyssna på dem och svara på alla frågor. Barnens föräldrar kontaktas så snabbt det går, säger Gitt Näsberg.
Enligt SVT Nyheter Uppsala höll förskolan öppet även under onsdagen. Kristeam ska ha funnits på platsen för att hjälpa till att bearbeta det som inträffat. Även Svenska kyrkans stödverksamhet ska ha funnits på plats på förskolan.
– Stödet finns på plats för att fånga upp. Det är viktigt att prata om det som hänt. Man måste ge möjlighet till att bearbeta. 'Vad de tänker? Vad som hänt?', säger Giggi Thomson, chef för individstöd på Uppsala kommun, till SVT Nyheter Uppsala.
Företrädare på förskolan har avböjt att kommentera händelsen.