Den nya funktionen innebär att den som vill hyra en elsparkcykel mellan kl. 22 till 05 mellan torsdag till söndag får frågan om de har druckit. Om man svarar "ja" blir man uppmanad att ta taxi istället.
Det är med andra ord ett vattentätt system. Eller?
– Är detta den ultimata lösningen som stoppar onykterhet i trafiken? Nej, skriver August Svedenstedt, Sverigechef på Tier mobility, i ett mailsvar till UNT.
August Svedenstedt fortsätter:
– Precis som med bilar och cyklar är det inte möjligt att eliminera risken för att folk dricker innan de framför fordon, men de första indikationerna tyder på att det är en populär funktion och att folk använder den för att fatta säkra och ansvarsfulla transportbeslut.
Voi, en konkurrent till Tier, har tidigare gått ett steg längre och infört ett reaktionstest i appen för att minska fyllekörningarna. Tier skriver att de utöver den nya funktionen även driver frågan om införande av promillegräns för samtliga fordonstrafikanter.
– Vårt arbete för att stävja onykterhet i trafiken går faktiskt längre än rådande svensk lagstiftning. Elsparkcyklar, elcyklar och cyklar har idag ingen reglerad lagstiftning av promillegräns och det är en dialog som vi för med myndigheter och andra aktörer i samhället för att förbättra och utveckla säkerheten inom mikromobilitet. Tier driver på politiker i frågan om att införa en promillegräns i Sverige, skriver August Svedenstedt.