Sänkt hastighet på kvällar och utökade tider med reaktionstest, som ska fånga upp berusade användare, är två nya åtgärder som Voi har tagit för att minska fylleåkning och minimera risken för olyckor.
Vois Sverigechef Eric André tycker att elsparkcykelsföretagen har ett ansvar för att minska antalet olyckor.
– Vi jobbar kontinuerligt med säkerhet men ser att det fortfarande är en betydande del av olyckorna som sker på helgkvällar. En del av olyckorna är i samband med berusning. Det finns en relation mellan hastighet och olyckor vilket är den enkla anledningen till att vi sänker hastigheten, säger Eric André.
Från torsdag till söndag natt mellan 00.00 och 05.00 sänker nu Voi hastigheten på elsparkcyklarna från 20 km/h till 15 km/h.
– Att sänka hastigheten med 25 procent på en tjänst som används av 10 000 personer varje dag är ett krafttag. Sen får vi se hur mycket olyckorna minskar, säger André.
Utöver hastighetssänkningen inför Voi utökade tider för sitt nykterhetstest där användare som misstänks vara berusade uppmanas att inte använda tjänsten. Eric André tycker inte att det är en lösning att stänga av tjänsten på natten så som företaget Bolt har gjort.
– Majoriteten som använder Voi är nyktra. Många inom sjukvården och restaurangbranschen åker Voi sena kvällar. Det är även många kvinnor som tycker att elsparkcykel är ett säkert sätt att ta sig hem på. Därför känns det inte som rätt väg att stänga av tjänsten utan det är bättre att upplysa och begränsa användare som åker berusade.
Eric André hoppas att åtgärderna får effekt men menar att företagen inte kan bära ansvaret själva. Han säger att polisens arbete är avgörande.
– Det finns ingen trolleristav som kan lösa problemen och det måste komma påtryckningar från olika håll för att minska olyckorna, precis som samhället blev av med största delen av rattfyllan. Om polisen gör kontroller så minskar fyllekörningen och folk informeras.
Vois Sverigechef menar att företaget har tagit stora steg för att minska antalet olyckor. Något som inte kan sägas om alla branscher.
– Vi har hittat väldigt många lösningar på problemen med våra fordon på ett sätt som nästa inga andra transportbranscher har gjort. Alla åtgärder som jag har diskuterat är saker som bilbranschen skulle ha kunnat implementerat för länge sedan. Det säger jag utan att försöka undvika ansvar, säger Eric André.