– Otroligt intressant att se vilken effekt ett opinionsarbete kan ha. Vår arbete med hemsidan "Smakar biran blod?" och den massmediala uppmärksamhet som sidan fick – det gjorde att saker började hända, menar Emil Hammarlund på studentföreningen Verdandi.
Föreningen menar att utländska företag som har verksamhet i Ryssland stöttar den ryska krigsinsatsen i Ukraina och därför ska bojkottas. Förra måndagen lade föreningen upp hemsidan "Smakar biran blod?" På fredagen gick Carlsberg ut med uppgiften att man säljer sin ryska verksamhet.
I ett pressmeddelande sa Carlsbergs vd, Cees't Hart: "Undertecknandet av avtalet är en väldigt viktig milstolpe i den ytterst komplexa separations- och försäljningsprocessen".
Men Emil Hammarlund är ändå säker på att kritiken mot Carlsberg på "Smakar biran blod?" påskyndat försäljningen.
Är ni säkra på detta, försäljningar är ju processer som tar tid?
– Nästan för 1,5 år sedan började kriget, och ganska snabbt började Carlsberg då prata om en försäljning. Därefter har inte mycket hänt, menar vi. När ni sedan berättar om vår hemsida och vår kartläggning av öl då börjar saker hända väldigt snabbt, säger Emil Hammarlund.
På hemsidan finns en förteckning med drygt 3 000 ölsorter. Enligt Emil Hammarlund finns i dag 14 ölsorter på hemsidan som ägs av företag som har verksamhet i Ryssland.