â Otroligt intressant att se vilken effekt ett opinionsarbete kan ha. VĂ„r arbete med hemsidan "Smakar biran blod?" och den massmediala uppmĂ€rksamhet som sidan fick â det gjorde att saker började hĂ€nda, menar Emil Hammarlund pĂ„ studentföreningen Verdandi.
Föreningen menar att utlÀndska företag som har verksamhet i Ryssland stöttar den ryska krigsinsatsen i Ukraina och dÀrför ska bojkottas. Förra mÄndagen lade föreningen upp hemsidan "Smakar biran blod?" PÄ fredagen gick Carlsberg ut med uppgiften att man sÀljer sin ryska verksamhet.
I ett pressmeddelande sa Carlsbergs vd, Cees't Hart: "Undertecknandet av avtalet Àr en vÀldigt viktig milstolpe i den ytterst komplexa separations- och försÀljningsprocessen".
Men Emil Hammarlund Àr ÀndÄ sÀker pÄ att kritiken mot Carlsberg pÄ "Smakar biran blod?" pÄskyndat försÀljningen.
Ăr ni sĂ€kra pĂ„ detta, försĂ€ljningar Ă€r ju processer som tar tid?
â NĂ€stan för 1,5 Ă„r sedan började kriget, och ganska snabbt började Carlsberg dĂ„ prata om en försĂ€ljning. DĂ€refter har inte mycket hĂ€nt, menar vi. NĂ€r ni sedan berĂ€ttar om vĂ„r hemsida och vĂ„r kartlĂ€ggning av öl dĂ„ börjar saker hĂ€nda vĂ€ldigt snabbt, sĂ€ger Emil Hammarlund.
PÄ hemsidan finns en förteckning med drygt 3 000 ölsorter. Enligt Emil Hammarlund finns i dag 14 ölsorter pÄ hemsidan som Àgs av företag som har verksamhet i Ryssland.