– Om man kan byta en ond öl mot en god öl vore det toppen, säger Emil Hammarlund, vice ordförande och kommunikationsansvarig för den politiska studentföreningen Verdandi i Uppsala.
På föreningens nystartade hemsida möts man av en bild på Putin som håller i ett ölglas. Där kan man söka bland 3 000 öltyper som kan köpas på Systembolaget, varpå en dom faller. Antingen "Nej, njut!" eller "Ja, din öl stöttar tyvärr en mördarregim".
Enligt studentföreningen har hemsidan redan besökts av flera tusen personer. Den lanserades under måndagskvällen och har sedan dess även uppmärksammats i sociala medier. På twitter har deras inlägg om lanseringen fått över 100 000 visningar, enligt dem själva och ett hundratal gilla-markeringar och flera delningar.
– Det har blivit mer uppmärksammat än vad vi trodde. Vi tänkte att det skulle engagera, men även en riksdagsledamot och ledarskribent har delat inläggen och flera personer har varit sura när det upptäckt att deras favoritöl är med på listan. Det märks att folk har tagit till sig det här, säger Emil Hammarlund som är vice ordförande och kommunikationsansvarig hos föreningen.
Men vad gör ölen god eller ond? Föreningen har använt sig av den lista över företag som tagits fram av Kyiv School of Economics. Där klassificeras vilka företag som ämnar lämna eller skala ner sin verksamhet i Ryssland, liksom vilka som har lämnat och vilka som beslutat att stanna. De som kategoriserats "stanna" är även de som svartlistas på studentföreningens sida.
På listan finns även mat och snacksföretaget Mondelez med, som blivit väl uppmärksammat i svenska medier. Mondelez finns även med på ukrainska antikorruptionsmyndighetens (NACP) officiella "svarta lista" över företag som sanktionerats i landet. I Sverige har Stockholms- och Göteborgs stad nyligen gått ut med besked om att de bojkottar företaget som bland annat äger märken som Marabou och O'boy. Även företag som SJ och Parks and Resorts som bland annat äger Furuvik har beslutat om köpstopp.
– Det har varit snack om Marabou nu, men det finns ju många fler bolag som inte lyfts. Och vi såg även nyheter om att Carlsberg fortfarande bedriver sin verksamhet i Ryssland.
Just ölen menar Emil Hammarlund är mer central i studentmiljöer och studenter spenderar mycket av sitt CSN på just inköp av öl. Det gav upphov till idén om att starta hemsidan.
– Vi är en studentorganisation, men hemsidan kan användas av alla. Som studentorganisation tänker vi att det är relevant för oss att förmedla detta då öl är en produkt som konsumeras av många studenter. Det kanske är andra som borde prata om vilken chokladkaka man ska välja.
Det är just Carlsberg som är det ölföretag som förekommer på Kyiv School of Economics lista, men eftersom Carlsberg även äger många andra ölmärken ville studentföreningen tydliggöra vilka ölsorter som ingår. De äger bland annat märken som Pripps, Falcon och Brooklyn.
– Man tänker lätt att Carlsberg är Carlsberg, men det är mycket mer krångligt än så i dag. Därför blir det svårt för konsumenterna att förstå vad de handlar och vad det stöttar. Vi ville göra det enklare för personer att göra informerade val utan att själva behöva göra all research, säger Emil Hammarlund.
Carlsbergs Henric Byström som är direktör för företagsaffärer menar dock att han inte förstår hur de kan ha hamnat på denna lista då de tidigare lovat att sälja sin verksamhet i Ryssland och därmed inte fattat beslut om att stanna. Han vill även poängtera att företaget inte finns med på ukrainska regeringens svarta lista.
"Carlsberg Group har nu minskat listan över potentiella köpare till ett fåtal och räknar med att ha hittat en köpare och teckna ett avtal inom kort. Detta avtal kommer sedan kräva de ryska myndigheternas godkännande", skriver han i ett mejlsvar till UNT.
Studentföreningens hemsida förmedlar samtidigt att företaget Heineken öler är helt ok att dricka. Även detta är ett företag som fortfarande har kvar sin verksamhet i Ryssland, samtidigt som de avgett löften om att lämna.
Varför svartlistas Carlsberg men inte Heineken av er?
– Det beror framförallt allt på att vi vill vara konsekvent med våra källor. Det vi utgår ifrån är Kyiv School of Economics, säger Emil Hammarlund.
Under fredagen meddelade Carlsberg i ett pressmeddelande man säljer sin ryska verksamhet.