Tidningen har tidigare skrivit om Quixel och dess expansiva framfart. Uppsalaföretaget har haft som ambition att 3d-skanna hela världen med sin egenutvecklade tekniklösning. De har gjort sig kända i branschen för att ha byggt världens största och snabbast växande databas av inskannade 3d-objekt som kan användas i film, spel eller visualisering. Bland annat har Apple och Tesla använt sig av Quixels 3d-modeller i sina reklamfilmer.
– Det här är en dröm som besannats. Vårt mål är inte bara att skanna hela världen, utan att göra den tillgänglig för alla, säger Quixels grundare och vd Teddy Bergsman till Ny Teknik.
Vad den internationella speljätten Epic Games, som ligger bakom försäljningssuccén Fortnite, har fått betala för affären är oklart, enligt Ny Teknik som var först med nyheten.
– Det är ett otroligt erkännande. Det som är viktigt för oss i slutänden är att vi får en positiv påverkan på datorgrafikvärlden. Nu kan vi gå från att nå tiotusentals kunder till att nå miljontals. Över en natt. Det är omskakande för mig i ordets allra mest positiva bemärkelse, fortsätter Teddy Bergsman.
Det var 2011 som Quixel grundades av 3d-grafikern Teddy Bergsman. Innan dess jobbade han på spelföretaget Starbreeze som på den tiden hade sitt kontor i Uppsala. I dag har Quixel omkring 120 anställda i sex olika länder med huvudkontor i Uppsala.
– Alla anställda kommer att följa med och vi kommer att fortsätta att expandera i ännu högre takt, säger Teddy Bergsman till Ny Teknik.