Uppsalaföretaget som skannar av hela världen

Varje dag i sju års tid har de skannat världen. Nu har de den största databasen av inskannade 3D-objekt som används i bland annat filmer och spel.

Foto:

Ekonomi, näringsliv & finans2018-06-09 13:16

Det var när Uppsalaföretaget Quixels vd Teddy Bergsman följde med sin styvmamma till jobbet som han blev intresserad av hur man producerar datorspel.

– Min styvmamma var grafiker och arbetade med barnspel. Jag blev som tioåring jättefascinerad när jag fick se hur spelen gjordes och sedan dess har det inte gått en dag utan att jag suttit framför datorn, säger Teddy Bergsman.

Nu har hans och kollegan Waqar Azims företag byggt världens största och snabbast växande databas av inskannade 3D-objekt som kan användas i film, spel eller visualisering.

– Databasen används även inom AI (artificiell intelligens) exempelvis i "träningen" av självkörande bilar. Andra användningsområden är reklam, tv-serier, arkitektur och stadsplanering. Egentligen är det bara kreativiteten som sätter gränserna, säger Teddy Bergsman.

I sju år har Quixels medarbetare utvecklat all hård- och mjukvara för att skanna landskap, byggnader, vegetation, objekt och hela miljöer. Det har också börjat skanna ekosystem in i minsta detalj. Exempelvis är många av de miljöer man ser i dagens storfilmer ofta gjorda med hjälp av deras datorbas Megascans.

– Vi integrerar med de vanligaste spelmotorerna och 3D-verktygen för att göra det enkelt för användarna att lägga in 3D-skanningarna i sina egna produktioner, säger Teddy Bergsman.

I biblioteket finns cirka 10 000 fotorealistiska objekt att välja mellan. Bland andra den Oscarsbelönade filmen Djungelboken från 2016 och biltillverkaren Tesla har använt sig av databasen.

I vintras fick Quixel ett bidrag på 1,6 miljoner kronor från innovationsmyndigheten Vinnova. Pengarna har de använt till att skanna av stora delar av Uppsala.

– Många filmer har Uppsalamotiv i sina bakgrunder och framöver kommer även de som spelar datorspel från Ubisoft, Sony, EA, Rockstar och Activision att kunna känna igen delar från Uppsala i en mängd olika spelmiljöer, säger Teddy Bergsman.

Nyligen fick Quixel en plats på tidningarna Ny Teknik och Affärsvärldens 33-lista. Där listas varje år de 33 teknikbolag i Sverige som anses ha störst global potential.

I motiveringen stod bland annat att Quixel har skapat en revolution för 3D-grafik och att företaget har förändrat hur både Hollywood och spelindustrin skapar 3D-grafik.

Han blev förvånad när Quixel fick en plats på 33-listan.

– Det var otroligt oväntat, men jätteroligt.

Hur kommer det sig att ett ert företag har kunnat gå under radarn när ni funnits i hela sju år i Uppsala?

– Det är ett medvetet val. Jag ville att vi skulle ha skapat en bra produkt och en kundbas innan vi gick ut med det mer, säger Teddy Bergsman.

Vid 31 års ålder är han nu chef över 60 anställda som arbetar på företagets sju kontor. Kontoren ligger i allt från Göteborg till Pakistans huvudstad Islamabad och Los Angeles, nära filmindustrin i Hollywood. På huvudkontoret i Uppsala är de sju personer.

Teddy Bergsman är uppvuxen i Göteborg, men hoppade av sina studier på Chalmers och flyttade till Uppsala då han fick ett jobberbjudande från spelföretaget Starbreeze som på den tiden fanns kvar i staden.

– Jag tänkte bara ta en paus från studierna, men insåg snabbt att det här är mitt kall. Det kändes som om jag var i en dröm och jag fick vara med om mycket på Starbreeze.

Bland annat var han i Los Angeles en period för att ansiktsskanna kända Hollywood-skådespelare.

Varför stannade du inte på Starbreeze?

– Jag trivdes bra där, men hade nya idéer som jag ville testa och som jag trodde var globalt gångbara i fler branscher, säger Teddy Bergsman.

Han har ett stort intresse för arbetsflöden och för att förenkla.

– Jag ville försöka påverka hela grafikindustrin, istället för att jobba med enstaka projekt. Det kändes som en större och mycket lockande utmaning.

Men att utveckla automation av arbetsuppgifter är inte alltid enkelt att få igenom. Fram till nu har 3D-grafik till stora delar ritats upp för hand i datorerna.

– Det fanns en period då automation var ett skrämmande begrepp för många men jag har aldrig sett någon bli överflödig. Världen anpassar sig hela tiden och det blir istället mer tid för utveckling, högre kvalitet och mer kreativitet.

Nyligen tog Quixel in 25 miljoner kronor i investerarkapital.

– Nu har vi den produkt vi drömt om och är därför beredda att gå ut och lansera den mer.

Vad är viktigt för att bli bra på det ni gör?

– Det här är en väldigt självlärd bransch men med det sagt finns i dag också många bra utbildningar i Sverige, om man vill arbeta med utveckling av datorspel.

Teddy Bergsmans pappa är musiker samt konstnär och hans mamma är konstnär.

Är det bra att vara konstnärlig om man ska göra 3D-grafik?

– Jag tror att vem som helst klarar att göra vad som helst. Bara man har ett brinnande intresse för något så lär man sig det. Men det kan nog hjälpa om man ritat och hållit på lite med konst tidigare, säger Teddy Bergsman vars andra stora fritidsintresse är att spela musik.

Quixel

Quixel har utvecklat ett nytt, mindre tidskrävande sätt att skapa 3D-grafik till spel, filmer, tv-serier, stadsplanering med mera. Det handlar om alltifrån natur- och stadsmiljöer till objekt och karaktärer.

De 3D-skannar allt från små objekt till stora utemiljöer. Deras metod bygger på PBR, en teknik inom datorgrafik som så naturtroget som möjligt simulerar materials fysiska egenskaper. Målet är ofta att datorgrafiken ska se helt fotorealistisk ut.

Quixels nettoomsättning 2017 var 17,8 miljoner kronor.

Teddy Bergsman

Yrke: vd och medgrundare Quixel

Bor: Uppsala. Har även en bostad i Göteborg för att kunna hälsa på där ofta.

Gör på fritiden: Umgås med flickvännen, familj och spelar musik. Många av vännerna är musiker och Teddy Bergsman har medverkat i flera musikaler. Exempelvis som lead-gitarrist i musikaluppsättningen “Changes” på UKK.

Jobbar: "Mycket, men det känns inte så jobbigt eftersom jag brinner för det jag gör och byter miljö ofta." Har nästan 200 resdagar per år.

Drivkraft: Vill fånga verkligheten i bilderna samt en hunger efter att förändra och förbättra.

Om Uppsala: Jag tycker det är roligt att se så mycket utveckling och samarbete inom vår bransch. Flera företag från Uppsala har under senare år nått internationell status (Machine Games, Starbreeze mfl)

Övrigt: Otroligt svårt att sitta still, vill ha något att göra hela tiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!