– Peter och Mats kanske kommer börja gråta av lycka, säger Patric Torstensson, marknadschef på Lindvalls kaffe, till UNT när vi kliver in i rosteriet på Kungsgatan i Uppsala.
Det var Patric Torstensson tillsammans med Peter Levin från Sirius bandy som började bolla idén om ett Siriuskaffe. Med sig fick de varumärkesexperten Mats Dafnäs från föreningens varumärkesgrupp som projektledare. Nu står Patric framför de andra med ett av de första färdiga paketen i handen.
– Det är väldigt roligt för Lindvalls och för Sirius och vi hoppas att det ska bli en dundersuccé, säger han.
– Den stora andelen är det ungdomslagen själva säljer; istället för till exempel lotter eller underkläder. Det här en produkt som alla kan relatera till och använda. I stort sätt kan familjen själva köpa det; vi dricker trots allt runt nio kilo kaffe per capita per år, säger Patric.
Samlade runt ett bord på våningen under produktionen berättar de mer.
– Det är helt enkelt ett samarbetsprojekt mellan Lindvalls och Sirius för att generera intäkter till ungdomarna och skapa en gemenskap mellan ungdomar, medlemmar och fans, säger Mats.
En anledning är att de alla tycker det är viktigt att visa ungdomar att det läggs resurser på dem.
– Att det inte bara snackas om dem utan att idrotten faktiskt fångar upp ungdomar. Idrotten har alltid gjort det och det här är ännu ett sätt att satsa på dem, säger Peter.
Han berättar att han satt vid samma bord för ett år sedan och gjorde klart detaljer kring kaffeleveranser till matcher.
– Då tittade Patric på mig och sa: Ska inte ni ha ett eget kaffe?
Peter kontaktade Noe Eriksson, Uppsalagrafikern med lång koppling till klubben, som tog fram en första paketskiss. Det var startskottet på en lång process fram till de färdiga paketen på bordet idag.
– När man arbetar med ideella föreningar måste man förstå att alla arbetar på sin fritid och att det tar tid. Man måste ge alla möjligheten att tänka till, förstå och vilja, berättar Mats.
– Många blir oroliga att det ska skapa kostnader eller att man får sitta med två ton kaffe i lägenheten, fyller Peter Levin i.
De flesta som har varit involverade i projektet har arbetat helt ideellt.
– Det här ju välbetalda proffs som inte har tagit ut ett öre, säger Peter Levin.
Patric Torstensson bedömer att utan det ideella arbetet hade kostnaden för att ta fram kaffet landat runt 200 000 kronor. Mats, som tidigare gjort förpackningar åt andra kaffeproducenter, instämmer. Men för Patric känns det naturligt att stötta det lokala idrottslivet.
Däremot är han helt ärlig med att det kanske inte är helt solklart att göra kaffe åt en specifik idrottsförening.
– Det är alltid en risk då det finns många andra klubbar. Men vi är trygga i Sirius och det arbete de gör och tvärtom, annars skulle vi inte sitta här. Det är en ömsesidighet som gör att vi gör det här. Det är värt den risken.
Men det har varit komplicerat; främst kring saker som distribution- och betalningslogistik.
– Det är inte så enkelt när 40 lag ska få sitt. Vi kan inte ha 1000 barn här som hämtar, säger Patric.
Snart kommer därför varje ungdomssektion hämta upp kaffe till sina respektive lag. Initialt produceras 15 000 paket men det finns möjlighet att fortsätta.
– Det finns inget stopp; om inte kaffet tar slut i världen, skojar Patric.