Nu rullar första paketen Siriuskaffe ut från rosteriet

I ett års tid har projektgruppen för Sirius matchkaffe arbetat med att ta fram det matchställsklädda paketet som ska dra in pengar till föreningens ungdomslag i bandy, fotboll och innebandy. Nu är de första paketen färdiga.

Patric Torstensson leder UNT genom produktionen av det nya Sirius matchkaffe. Lindvalls kan producera runt 6 ton eller 15 000 paket per dag. "Det är ingen handpåläggning, allt sker väldigt automatiskt. Tidigare var det ett tungt arbete" berättar han.

Patric Torstensson leder UNT genom produktionen av det nya Sirius matchkaffe. Lindvalls kan producera runt 6 ton eller 15 000 paket per dag. "Det är ingen handpåläggning, allt sker väldigt automatiskt. Tidigare var det ett tungt arbete" berättar han.

Foto: Axel Hilleskog

Ekonomi2022-08-27 21:00

– Peter och Mats kanske kommer börja gråta av lycka, säger Patric Torstensson, marknadschef på Lindvalls kaffe, till UNT när vi kliver in i rosteriet på Kungsgatan i Uppsala.

undefined
Patric Torstensson delar ut rockar och hårnät och leder vägen till rostmaskinen på övervåningen där kaffet rostas, mals och paketeras.

Det var Patric Torstensson tillsammans med Peter Levin från Sirius bandy som började bolla idén om ett Siriuskaffe. Med sig fick de varumärkesexperten Mats Dafnäs från föreningens varumärkesgrupp som projektledare. Nu står Patric framför de andra med ett av de första färdiga paketen i handen.

– Det är väldigt roligt för Lindvalls och för Sirius och vi hoppas att det ska bli en dundersuccé, säger han.

undefined
Kaffepaketen packas i brickor om 12. Varje ungdomsspelare i Sirius bandy, innebandy och fotboll får möjlighet att sälja matchkaffet för att dra in pengar till lagkassan

– Den stora andelen är det ungdomslagen själva säljer; istället för till exempel lotter eller underkläder. Det här en produkt som alla kan relatera till och använda. I stort sätt kan familjen själva köpa det; vi dricker trots allt runt nio kilo kaffe per capita per år, säger Patric.

Samlade runt ett bord på våningen under produktionen berättar de mer.

– Det är helt enkelt ett samarbetsprojekt mellan Lindvalls och Sirius för att generera intäkter till ungdomarna och skapa en gemenskap mellan ungdomar, medlemmar och fans, säger Mats.

undefined
"Det är lite kul att som Siriusfan att åka ner och hälsa på någon i Stockholm med ett paket. Det skapar en stolthet. Mitt barnbarn spelar i AIK, nästa gång ska jag ha med mig ett paket kaffe till dem. Hans föräldrar blir tvungna att dricka kaffet." berättar Mats Dafnäs.

En anledning är att de alla tycker det är viktigt att visa ungdomar att det läggs resurser på dem.

– Att det inte bara snackas om dem utan att idrotten faktiskt fångar upp ungdomar. Idrotten har alltid gjort det och det här är ännu ett sätt att satsa på dem, säger Peter.

Han berättar att han satt vid samma bord för ett år sedan och gjorde klart detaljer kring kaffeleveranser till matcher.

– Då tittade Patric på mig och sa: Ska inte ni ha ett eget kaffe?

undefined
Peter Levin, t.v, visar upp den första skissen på paketet, som inte har många likheter till den slutgiltiga produkten. "Proffset Mats här tyckte att vi skulle ta det vidare till en art director. Och då hade jag en ingift släkting, Tove Wendelin, som har gjort designen helt gratis", säger Peter. Mats Dafnäs har bland annat startat Friskis&Svettis i Uppsala år 1985 och har en lång karriär som varumärkesexpert bakom sig.

Peter kontaktade Noe Eriksson, Uppsalagrafikern med lång koppling till klubben, som tog fram en första paketskiss. Det var startskottet på en lång process fram till de färdiga paketen på bordet idag.

– När man arbetar med ideella föreningar måste man förstå att alla arbetar på sin fritid och att det tar tid. Man måste ge alla möjligheten att tänka till, förstå och vilja, berättar Mats.

– Många blir oroliga att det ska skapa kostnader eller att man får sitta med två ton kaffe i lägenheten, fyller Peter Levin i.

De flesta som har varit involverade i projektet har arbetat helt ideellt.

– Det här ju välbetalda proffs som inte har tagit ut ett öre, säger Peter Levin.

Patric Torstensson bedömer att utan det ideella arbetet hade kostnaden för att ta fram kaffet landat runt 200 000 kronor. Mats, som tidigare gjort förpackningar åt andra kaffeproducenter, instämmer. Men för Patric känns det naturligt att stötta det lokala idrottslivet.

undefined
"Jag är Uppsalabo och har själv spelat fotboll i Sirius. Jag har tre barn och har själv gjort allt från att vara tränare, ledare och domare ideellt. Och har sålt och köpt precis allt som säljs för att dra in pengar till ungdomslagen. Och då tänkte jag att jag jobbar ju själv med världens bästa produkt. Det måste vara en produkt som fungerar, har jag tänkt med en dåres envishet" berättar Patrik Torstensson om varför han är med i projektet.

Däremot är han helt ärlig med att det kanske inte är helt solklart att göra kaffe åt en specifik idrottsförening.

– Det är alltid en risk då det finns många andra klubbar. Men vi är trygga i Sirius och det arbete de gör och tvärtom, annars skulle vi inte sitta här. Det är en ömsesidighet som gör att vi gör det här. Det är värt den risken.

Men det har varit komplicerat; främst kring saker som distribution- och betalningslogistik.

– Det är inte så enkelt när 40 lag ska få sitt. Vi kan inte ha 1000 barn här som hämtar, säger Patric.

Snart kommer därför varje ungdomssektion hämta upp kaffe till sina respektive lag. Initialt produceras 15 000 paket men det finns möjlighet att fortsätta.

– Det finns inget stopp; om inte kaffet tar slut i världen, skojar Patric.

undefined
Matchkaffet köps för inköpspris och sen kommer ungdomarna att sälja det för 60 kronor per paket.
Sirius Matchkaffe

Projektgruppen som tagit fram kaffet:

Projektägare: Peter Levin, Sirius

Projektledare: Mats Dafnäs, varumärkesgruppen Sirius

Förpackningsdesign: Tove Wendelin

Texter: Tommy Lindgren, Speye

Lindvalls kaffe: Patric Torstensson, marknadschef

Kaffet kommer säljas av Sirius innebandy-, bandy- och fotbollungdomslag. Det kommer även att finnas till salu i utvalda livsmedelsbutiker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!