De senaste åren har Åhléns dragits med stora förluster, och 2021 gjorde varuhuskedjan en förlust med 152 miljoner kronor. Men nu ska det bli ändring på den saken. I augusti fick Åhléns en ny ägare i Ayad Al-Saffar, som bland annat äger Ur & Penn, som ska få butikerna på rätt köl igen. Det innebär en del omställningar.
I november meddelade Åhléns att man varslar 75 medarbetare på huvudkontoret i Stockholm, som en del i det förändringsarbete som Ayad Al-Saffar påbörjat sedan han tog över ägarskapet. Men för de båda Uppsalabutikerna, i city och Gränby, finns inga planer på förändringar i personalstyrkan, uppger Monica Hultgren Andersson, kommunikatör på Åhléns, i ett mejl till UNT. Och inte heller kunderna behöver oroa sig för någon större omställning i närtid.
– Ägarbyte innebär i dagsläget ingen förändring för våra Åhlénskunder i Uppsala. Däremot tror vi att kunderna kommer att märka många positiva saker framöver – då vi avser att satsa ännu mer på sortimentet och kundupplevelsen i alla våra varuhus, säger Monica Hultgren Andersson.
Den största förändringen ägarbytet innebär för upplänningarna just nu är snarare den lagerrensning som varuhuset dragit igång under hösten, och som pågår fram till 12 december.
– Syftet med vår ägarbyteskampanj är att frigöra varor som inte behöver köpas om från vårt lager, som exempelvis vissa möbler och utvalda produkter inom olika kategorier, med upp till 70 procent. Rabattsatserna varierar, men fokus ligger på kategorier och inte på produkter. Vi väljer helt enkelt att sälja ut dem för att göra plats för annat i varuhusen, säger Monica Hultgren Andersson.
Men kunder har kritiserat Åhléns kampanj. Man menar att det är en förhållandevis liten del av sortimentet som reas ut, och att det därför blir missvisande att kalla det en lagerrensning. Det stundtals skrala utbudet som kunder kan ha stött på har dock sin förklaring, menar Monica Hultgren Andersson.
– Vi haft en mycket bra försäljningsstart av ägarbyteskampanjen och många artiklar sålde snabbt slut. Därför kan detta säkert, på vissa lokala varuhus, ha påverkat utbudet tillfälligt. Vi fyller på med många nya varor under hela kampanj-perioden.
Åhléns Outlet, som öppnade i Boländerna i september, tillhör ett dotterbolag och omfattas inte av ägarbyteskampanjen.