Åhléns har haft outletbutiker runt om i landet sedan 2018. Konceptet går ut på att det är lägre priser än vanligt. Butiken som under torsdagen öppnade i Boländerna är 1400 kvadratmeter stor och rymmer tio anställda.
Under torsdagen var det uppemot 500 meter långa köer för att komma in i butiken. Stina Klaesson, vd på Åhléns outlet tror att det stora intresset främst beror på två saker.
– Det är en kombination av att vi är efterlängtade i Uppsala och en hel del bra öppningserbjudanden, säger hon till UNT.
Vad tänker ni kring att så många vill besöka den nyöppnade butiken i Uppsala?
– Vi har i många år längtat efter en etablering i Uppsala så vi är givetvis förväntansfulla nu. Vi är helt tagna av vår öppning hittills, vilka kunder! Det känns som vi har träffat en helt ny familj. Så många glada tillrop och många har tackat oss för att vi äntligen öppnar i Uppsala.
Hur ska ni hålla i intresset så att det inte dör ut efter några veckor?
– Just nu pågår påfyllning av varor från vårt centrallager med nya erbjudanden som kommer börja gälla från och med imorgon. Dessutom har vi nyheter som kommer in nästa vecka.
Bidaa Khorsid var en av de första på plats under morgonen. Hon handlade bland annat täcken och kuddar med hotellkänsla.
– Jag har lagt 6000 kronor men det var värt det, säger hon.
Sedan tidigare har Åhléns två vanliga butiker i Uppsalaområdet, en i Gränbystaden och en i stan.