Torsdagen innan jul kostar bensinen 18,89 kronor och dieseln 23,67 kronor per liter vid bemannade stationer. Samma dag i fjol kostade bensinen 17,34 kronor litern, och dieseln var nästan fem kronor billigare med ett literpris på 18,87 kronor, enligt Circle K:s prisstatistik. Inga jätteförändringar räknat på några enstaka liter, kanske, men ligger julfirandet en bit bort kan de högre drivmedelspriserna ge desto mer känning i plånboken.
Ett par från Tierp som ska fira jul i Åres skidbackar kör 488 kilometer om de tar den kortaste vägen, enligt Google Maps. För en bränslesnål bensinbil som drar 0,5 liter per mil kostar en enkel resa drygt 461 kronor. Samma sträcka med samma bil kostade i fjol 423 kronor.
Desto större skillnad är det för de långväga dieselförarna. Uppsalafamiljen som ska hälsa på släkten i Luleå och kör de 836 kilometrarna med en bil som drar 1 liter diesel per mil betalar i år 1 979 kronor enkel väg. Förra julen betalade de istället 1 576 kronor – en skillnad på 403 kronor. Ska paret dessutom hem igen efter jul blir kostnaden den dubbla, det vill säga en ökning med 806 kronor jämfört med i fjol.
För elbilsförare har laddpriserna på offentliga laddstationer inte förändrats nämnvärt jämfört med december 2021, och enligt en rapport från Mobility Sweden som kom i oktober i år är det fortsatt billigare att köra elbil jämnfört med de fossildrivna motsvarigheterna.
En resa med elbil som förbrukar 1,8 kWh per mil och laddar för 5 kronor per kWh på publika laddstationer (det vill säga utan någon hemmaladdning att börja med) kostar 439 kronor mellan Tierp och Åre, eller 878 kronor tur och retur. Samma bil kan däremot kräva betydligt mer energi om till exempel temperaturen sjunker. Med en förbrukning på 2,5 kWh per mil kostar julresan till fjällen 610 kronor med elbilen, eller 1 220 kronor för att även ta sig hem igen.
Men det finns sätt för att minska bränsleförbrukningen, och därmed också kostnaden.
– Mycket kan handla om att planera resan. I vardagen kan det handla om att göra flera ärenden samtidigt när man ska handla, i stället för att åka flera olika rundor. Nu inför julresan kan man i stället se till att man åker så många som möjligt i en bil. Åker man fyra personer i en bil i stället för två personer vardera i två bilar sparar man både pengar och utsläpp, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Även din körning kan påverka hur mycket bränsle som går åt. Ett lugnt körsätt med en jämn hastighet är mer bränslesnålt än många hårda inbromsningar och accelerationer. Se därför till att hålla ett ordentligt avstånd till bilen framför, så slipper du tvärbromsa om de saktar in.
Generellt är det också mer ekonomiskt att skippa farthållaren, eftersom den får bilen att dra på extra för att hålla hastigheten i uppförsbackarna, och bromsar onödigt mycket i nedförsbackarna.
– Det är tvärtom hur man ska göra vid snålkörning. Låt farten sjunka lite när det går uppför, och låt bilen rulla eller motorbromsa i nedförsbackarna, säger Carl-Erik Stjernvall.
Takboxen är en annan typisk bränsleskurk. Eftersom den extra utrustningen ökar bilens luftmotstånd under färden ökar den även bränsleförbrukningen. Om du inte prompt måste ha takboxen med för att få plats med skidor och julklappar kan du spara in i alla fall 10 procent av bränsleförbrukningen.
– Man kan inte komma ner hur mycket som helst i bränsleförbrukning, men slarvar man med däcktryck och hastighet är det klart att bilen drar mycket mer än den kunnat göra, säger Carl-Erik Stjernvall, och fortsätter:
– Det vanligaste misstaget är just att köra lite för snabbt. Är det 110 kan man köra 105 istället, eller 85 på en 90-väg. Man ska i alla fall inte köra för fort, av flera skäl.
Är det då bättre att välja mindre vägar med lägre hastigheter, även om körtiden ökar?
– Man skulle kunna säga så av rent ekonomiska skäl, det kan absolut vara mer ekonomiskt att köra på 70- eller 80-vägar. Men här kommer en annan aspekt in som övertrumfar – säkerheten. Vi rekommenderar alla att välja en mötesseparerad väg, till exempel motortrafikled eller motorväg med räcken, även om det innebär en omväg. Det ökar trafiksäkerheten så pass mycket, speciellt när alla nu ska ut på vägarna samtidigt.