Under året har vi sett kraftigt höjda priser på drivmedel och inte minst el. Denna utveckling är starkt kopplad till Rysslands krig i Ukraina och de ekonomiska sanktioner som följt, men även till bristen på planerbar elproduktion i södra Sverige, uppger Mobility Sweden i sin rapport.
Organisationen har jämfört milkostnaden för el, bensin och dieselbilar under perioden januari till augusti i år respektive förra året.
Undersökningen visar att den genomsnittliga milkostnaden för en bil som går på bensin är 15,20 kronor, och är den dyraste bilen att köra. Det är en prisökning med 32 procent jämfört med samma tidsperiod 2021. Dieselbilen är näst dyrast att köra. Milkostnaden är 13 kronor och har ökat med 49 procent.
Den stora vinnaren i undersökningen är elbilen. Enligt beräkningarna som grundas på den genomsnittliga förbrukningen för varje drivmedel enligt SCB:s fordonsregister (både nya och äldre bilar), är det fortsatt billigare att köra elbil i förhållande till en bensin- eller dieselbil. Det trots den senaste tidens höga elpriser.
En elbil utan hemladdning har nämligen en kostnad på 7,70 kronor per mil vilket är en ökning med 6 procent jämfört med förra året. Laddkostnaden i kronor per mil för en elbil med hemladdning i elområde 3 är 4,70 kronor. I fjol var kostnaden 2,70 kronor, det innebär en ökning med 74 procent.
Så långt kommer du på 500 kronor
Om man tankar en bensinbil med 500 kronor och har en milkostnad på 15,20 kronor, då stannar bilen efter 32,9 mil. Åker man 32,9 mil från Uppsala tar bensinen slut ungefär i Karlstad, om man skulle ha ett ärende åt det hållet.
En dieselbil som kostar 13 kronor i milen tar en 38,5 mil på 500 kronor. I Jönköping kan det vara läge att fylla på tanken igen, om du inte vill ha soppatorsk, förstås.
Om det var möjligt att ladda en elbil publikt för 500 kronor och milkostnaden är 7,70 kronor, då kommer man i teorin 64,9 mil. Det är lite längre än till Helsingborg, vilket är dubbelt så långt än om man kör en bensinbil.
En elbil som laddats hemma i elområde 3 kan färdas i en sträcka på 106 mil, rent teoretiskt. Det innebär att man skulle kunna åka nästan hela vägen till Berlin, innan bilen stannar.