De flesta känner säkert till Foodora som ett budföretag som där man kan köpa maträtter från lokala restauranger via deras app och hemsida och få dem hemkörda, en tjänst som har funnits i Uppsala sedan 2016.
Med det nya konceptet, Foodora market, erbjuder de även ett större livsmedelsutbud där räckvidden är densamma som för restaurangbeställningarna. I tisdags drog de i gång verksamheten som är placerad på Sofielundsgatan i Boländerna där ett 20-tal anställda jobbar.
Fördelen enligt Foodora, jämfört med befintliga livsmedelsbutiker, är att det ska gå snabbare och att varorna ska kunna levereras inom 30 minuter efter beställning. Hos flera av Uppsalakonkurrenterna kan man i dag få vänta i dagar på en ledig tid för hemkörning.
– Vi ser att trenden av digitala köp ökar. Vi ser också att folk eftersträvar ett mer bekvämt liv och att det ska vara enkelt och smidigt. För buden spelar det ingen roll om de levererar livsmedel eller restaurangmat. Principen är densamma, säger Foodoras q-handelschef Sofia Gunnmo som är ansvarig för Uppsalabutiken.
Att de digitala livsmedelsköpen har ökat under pandemin bekräftar branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Enligt dem handlar det om en ökning med 110 procent sett till det senaste året. I den statistiken ingår både varor som levereras hem till dörren samt kunder som väljer att hämta upp färdigpackade kassar i butik.
– Det finns flera förklaringar till ökningen. En är naturligtvis att pandemin gjorde att många inte ville eller kunde gå till butikerna, då blev e-handeln och upphämtning av kassar ett bra alternativ som lockade nya kundgrupper som äldre, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Det här en trend som väntas fortsätta även efter pandemin, tror hon.
– Jag är ganska säker på att finns många som har testat e-handeln och som tycker att det är praktiskt och som gärna fortsätter, fortsätter Brynell.
Hur ser du på Foodoras satsning?
– Jag tror säkert att det finns säkert utrymme för fler aktörer. Men jag ser det här mer som en ny kanal än en ny marknad och jag tror att de etablerade aktörerna kommer att konkurrera med liknande tjänster framöver.
Det var i höstas som Foodora market öppnade i Stockholm. Numera finns konceptet utöver i Uppsala även i Malmö, Göteborg, Norrköping och Linköping. Hittills har det gått över förväntan.
– Vi ligger långt över budget så här långt och tillväxten har varit bättre än vad vi hade förväntat oss, säger Sofia Gunnmo som tror att trenden med ökade e-handelsköp kommer att hålla sig även när pandemin är över.
– Det kommer inte att bli roligare att gå till affären och köpa toalettpapper när pandemin är slut. Jag tror att man i stället vill lägga tid på mer värdeskapande saker och få hem sina livsmedel snabbt. Jag tror också att många har vant sig vid ett nytt beteende som många uppskattar och trivs med, fortsätter hon.
Totalt sett är än så länge e-handeln inom livsmedel relativt liten, även om den här typen av köp har haft en kraftig tillväxt under pandemin. De traditionella köpen i fysiska butiker står fortfarande för cirka 92 procent av den totala marknaden. En lokal fysisk butik som har märkt av tendensen är Ica Maxi Stenhagen som erbjuder både utkörningar och en hämta i butik-lösning.
– Pandemin gjorde att det blev ett uppsving med beställningar från privatpersoner. Så som läget är nu blir slottiderna för att få sina varor ihopplockade fort fulla och man måste beställa i ganska god tid för att få den dag och tid som man önskar. Vi tittar på olika lösningar för att utöka kapaciteten och lösa detta, säger handlaren och ägaren Urban Malm.
Hur bedömer du konkurrensen inom e-handeln i Uppsala?
– Det som har hänt är att fler har börjat med det, men det har inte varit något problem då hela marknaden har ökat och alla har fått sin del av kakan.
Vad tror du om framtiden?
– Min gissning är att e-handeln kommer att fortsätta öka, men att den inte kommer att ta över livsmedelsbranschen på samma sätt som elektronik och liknande. Jag tror fortfarande att de flesta kunder vill gå till sin butik för att få inspiration och klämma och känna.
Hur ser du på Foodoras satsning i Uppsala?
– Jag tror att det handlar om olika behov som tillgodoses. Men att det tar en halvtimme låter snabbt, det är bara att gå till sig själv och se hur lång tid det tar att plocka ihop sin egen kasse. Det blir spännande att se hur de löser det.