Tjänsten går ut på att kunder beställer mat från restauranger via nätet som sedan levereras med cykelbud.
Matkonceptet är globalt och grundades i München för två år sedan och finns i dag i 52 städer i många olika länder. I juni i fjol lanserades tjänsten i Sverige och växte snabbt redan från start. Bolaget har själva uppgett att man har en tillväxt på 25 procent på månadsbasis.
Några månader efter intåget i Sverige slogs Foodoras ägarbolag Rocket Internet samman med svenskgrundade Delivery Hero som bland annat äger sajten och tjänsten Onlinepizza. Den senare fokuserar på snabbmat medan tjänsten som nu tar plats i Uppsala fokuserar på mat från restauranger som ofta benämns som "premiummat".
I övriga städer har man samarbeten med flertalet restauranger, hur många restauranger som kommer samarbeta med tjänsten i Uppsala är ännu oklart. Till en början har bolaget gått ut med fyra samarbetsrestauranger, Phil´s Burger, Zocalo, Amazing Thai och Il Forno Italiano.
– Det känns fantastiskt spännande att lansera vårt koncept i Uppsala, med sitt rika studentliv och varierande restaurangutbud, säger Felipe Gutierrez, vd för Foodora i ett pressmeddelande.
På senare tid har bolaget fått kritik från bland annat Svenska Transportarbetareförbundet då bolagets cykelbud enligt flera medier tjänar 70 kronor i timmen och saknar kollektivavtal.
I Stockholm är en av företagets största konkurrenter finskägda applikationen Wolt som fungerar på liknande sätt och i vilken Niklas Zennstöm har ett engagemang i.
Foodora lanseras i Uppsala den 12 december.