I köket i det stora klubbhuset ute på Håmö pågår matlagningen för fullt. På en av kökshällarna står en stor kastrull där det tillagas en grön blandning.
Kocken Joakim Sadjak berättar att det är nässelpesto i kastrullen.
– Vi kommer att servera den dagligen här. Den är lätt att tillaga och vill man plocka själv så är nässlorna lätta att hitta och enkla att plock ute i naturen. Men ska man plocka själv ska man göra det på våren innan de blir för träiga, förklarar Joakim Sadjak.
Hos Upsala Golfklubb som bildades 1937 har det under många år funnits restaurangverksamhet.
Tillsammans med Martin Hoelstad, Senad Sadjak och Marcus Solder kommer han från och med den här säsongen att driva restaurangverksamheten hos klubben.
– Hemma hos oss pratades det ofta om var man ätit god restaurangmat. Förhoppningen när man nu öppnat egen restaurang är att vår mat ska göra avtryck och att människor ska ha positiva minnen av den i framtiden, säger Joakim Sadjak.
Golfsäsongen är ännu i sin linda och i dagsläget är två av tre banor öppna på Håmö där Uppsala Golfklubb har sin hemvist.
– Vi har smugit i gång lite. Då klubben börjat öppna upp sina golfbanor har vi öppnat upp restaurangverksamheten. Om en vecka kommer vi att vara i full drift, säger Martin Hoelstad.
Joakim Sadjak har en lång bakgrund i restaurangbranschen. Inför öppningen på Håmö har han varit på träningsläger i Spanien.
– Jag var där och lagade mat på olika restauranger i tio dagar för att samla inspiration till vår europeiska meny, säger han.
Martin Hoelstad är utbildad sommelier och även verksam på Uppsalakrogen Domtrappkällaren som hyllats av organisationen Munskänkarna för sitt utbud av vin.
– Vinet kommer att ha en given plats även här. Vi kommer eftersom att lyfta in viner från intressanta producenter, säger han.
De beskriver restaurangsatsningen som nästa steg och ytterligare ett ben för deras företag Matguilden som fram tills nu haft foodtruck- och cateringverksamhet.
– Det här är en dröm som går i uppfyllelse, men det kommer att bli en tuff utmaning också, säger Martin Hoelstad och fortsätter att utveckla resonemanget:
– Vi har en potentiell kundbas i alla som spelar här, men blir det dåligt väder kan kundunderlaget minska radikalt. På så sätt kan det vara en utmaning att driva en verksamhet här. Men vi vill även att restaurangen ska vara ett alternativ för de som ska gå ut och äta på kvällen.