Blev Årets student – utmanar rekryteringsbranschen

Hon hyllades på Uppsala universitet för sitt entreprenörskap inom psykologi. Nu vill Kajsa Asplund förändra rekryteringsbranschen i Sverige och Uppsala.

Kajsa Asplund, från Björklinge, vill förändra rekryteringsbranschen i Sverige och Uppsala.

Kajsa Asplund, från Björklinge, vill förändra rekryteringsbranschen i Sverige och Uppsala.

Foto: Pressbild

Ekonomi2021-02-02 08:00

Det var 2013 som Kajsa Asplund, från Björklinge, utsågs till Årets Uppsalastudent för sitt entreprenörskap och sitt arbete med bland annat Psykologidagen i Uppsala.

Sedan dess har hon forskat vidare i ämnet arbetslivets psykologi på Handelshögskolan i Stockholm där hon har skrivit en doktorsavhandling. Numera är hon verksam som produktutvecklare och psykolog i det Stockholmsbaserade och relativt nystartade företaget Alva labs. 

Företaget erbjuder psykologiska tester genom en digital plattform som med hjälp av AI-teknik och algoritmer ska korta ned och förenkla urvalsprocessen för arbetsgivaren och rekryteraren när de ska anställa.

– Grunden är urvals-, personlighets- och logiktester som man vet har ett gott forskningsstöd parat med modern dataanvändning, säger Kajsa Asplund.

Vad är fördelen med att använda det här verktyget?

– Vinsten för kunden är att rekryterarna får mer tid att använda sin kompetens till de senare processerna i urvalet. Att sitta ned och granska cv vet vi i dag är både tidsödande och väldigt ineffektivt. Det blir sällan att man plockar ut de främsta kandidaterna, utan i stället går man ofta på enkla saker som välrenommerade skolor och meriterande arbetsgivare.

undefined
Prins Daniel delade 2013 ut priset för årets Uppsalastudent till Kajsa Asplund på Anders Wall-föreläsningen i entreprenörskap.

I Uppsala samarbetar Alva labs i dag bland annat med företaget Unibap, som är verksamt inom teknik och AI. Bland kunderna finns även företagsinkubatorn Uppsala Innovation Centre. 

– För min del som infödd Uppsalabo känns det jätteroligt att vi har Uppsalaföretag i portföljen, säger Kajsa Asplund.

Alva labs grundades 2017 och 2018 lanserade de sin produkt för första gången.

– Vi jobbar snabbt framåt. I dag har vi ett 150-tal kunder, fortsätter hon.

Vad är målet med företaget?

– Det är att fortsätta växa fort och bli marknadsledande på evidensbaserat datadriven rekrytering. Ett viktigt mål för oss är att utmana cv:t och andra magkänslobaserade metoder för att i stället främja metoder som leder till ett bättre urval. Metoder som också blir mer objektiva, rättvisa och som diskriminerar mindre.

Alva labs är inte ensamma om att erbjuda nya typer av rekryteringsprogram och metoder i branschen. Konkurrensen är stor.

– Ett problem och en utmaning är att det inte har funnits en tillräcklig spridd kunskap om forskningen bakom, och att det finns en stor litteratur om vilka metoder som fungerar, säger Kajsa Asplund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!