Det var den 12 juli förra året som beskedet kom att det klassiska Uppsalaföretaget GK Bageriet försatts i konkurs. Konkursen blev slutet för ett företag som grundades redan 1934.
– Företaget har funnits i familjens ägo sedan 1961 då vår mormor och morfar köpte det. Så det var väldigt tufft och speciellt när vi var tvungna att fatta beslutet om konkurs, förklarar Thomas Sandin.
Tidningen träffar honom och systrarna Jessica och Linda på Kafé Storken i centrala Uppsala för att prata om konkursen.
Beskedet kom på en tisdag. Tre dagar innan hade syskonen Sandin ett möte där de insåg att en konkurs var oundviklig.
– Vi insåg läget, men det var jobbigt och det var många känslor när vi insåg att vi måste försätta företaget i konkurs. Bageriet var något vi levt med i många år och verkligen gillade på alla sätt och vis, säger Linda.
Jessica flikar in:
– Jag kanske var sju år när jag tog bussen från Bålsta där vi bodde då för att åka till Uppsala och hjälpa mormor och morfar på bageriet.
Det var en uppskjuten skatteinbetalning från pandemin som de var tvungna att betala som var den utlösande faktorn.
– Det var mycket pengar som skulle betalas in och som vi inte hade. Vi funderade på att låna pengar. Men eftersom verksamheten inte gick så bra visste vi inte om vi skulle komma i kapp och klara av lånet samtidigt som vi skulle betala löner och driva verksamheten, förklarar Thomas Sandin.
De förklarar att det även fanns andra saker som påverkade och ledde till det oundvikliga.
– Pandemin gjorde att vi tappade många viktiga företagskunder. Över en dag, mer eller mindre, tappade vi mer än halva vår omsättning och gick från 250 000 kronor i veckan till runt 100 000 kronor. Det slog hårt mot verksamheten, berättar Jessica.
Förutom pandemin, tapp av flera stora kunder och skatteskulden påverkade även Rysslands anfallskrig på Ukraina verksamheten.
– Råvarupriserna slog hårt, liksom rejäla ökningar av elkostnaderna, förklarar Thomas.
Han berättar vidare att de fick ett visst stöd från staten i samband med pandemin.
– Men från den senare delen av 2021 försvann i princip allt ekonomiskt stöd och sedan öppnades samhället upp igen i början på 2022. För oss som företag var inte allt som vanligt när samhället öppnades upp igen. Det var tuffa tider och kunderna var inte tillbaka. Här tycker jag att man från statens sida skulle haft någon form av överbryggningsstöd.
Jessica Sundin konstaterar att man såg över verksamheten för att hitta besparingar, men att man inte nådde ända fram.
Vad skulle ni ha kunnat göra annorlunda?
– Schemaläggningen skulle ha kunnat vara annorlunda. Nu jobbade många i personalen de dyra timmarna på dygnet, säger Jessica Sundin.
De konstaterar också att de var för snälla mot kunderna när det gällde utbudet av bakverk, bröd och bullar.
– Många bagerier har kanske fyra olika tårtalternativ. Vi hade uppemot tjugo olika. Det kan vara ett problem när det kommer till lagerhållningen av råvaror, säger Thomas Sandin.
Systern Jessica berättar om ett tillfälle.
– Det var en kund som kom in och frågade om vi kunde fixa fyra havtornstårtor. Självklart sa jag ja till det. Så jag började läsa på och gjorde tårtorna, berättar hon och fortsätter:
– Självklart var man orolig vad kunden skulle tycka, men kunden gillade tårtorna och vi kände att vi ville hjälpa våra kunder så långt det gick.
Brodern Thomas menar att de kunde ha jobbat ännu hårdare med marknadsföringen.
– Vi hade vissa planer och idéer, men de blev aldrig verklighet fullt ut. Så här efteråt inser man att det var synd.
Är det här sådant som ni tar med er in i framtida satsningar?
– Just nu är inga nya företag aktuella, men vem vet vad som händer i framtiden, säger Thomas.
Syskonen har i dag nya jobb, liksom majoriteten av bageriets elva anställda.
– Någon har gått i pension och en saknar jobb. Just det här att inte längre komma till bageriet på morgonen är något jag saknar. Gemenskapen var fin, däremot saknar jag inte vissa delar av pappersarbetet, säger Jessica.
Systern Linda förklarar att hon saknar brödet som de bakade.
– Framförallt franskorna på morgonen kan jag längta efter.
Konkursen är snart klart och det blir ingen som tar över bageriverksamheten. Däremot har stora delar av inkråmet (bakmaskiner och utrustning) sålts.
– Det hade varit fint om företaget levt vidare, men jag förstår, det är tuffa tider nu, säger Thomas.