Hur olika är dina två hotell?
– Det är två helt olika hotell med olika förutsättningar, även om de ryms under samma paraply. Uplandia är ett av Uppsalas få riktiga cityhotell för de som föredrar att bo inne i stan. Uppsala Nord kan man säga är ett ”riktigt” Scandichotell, sprunget ur Esso Motorhotell. Här har vi en mer familjär stämning som lockar större grupper som entreprenadföretag eller försvaret.
Är det svårt att styra två så olika hotell?
– Inte alls. Vi har samma värderingar med omtanke och professionellt bemötande. Alla chefer arbetar för bägge hotellen vilket också ge dem en möjlighet att utveckla sig.
Hur olika är de jämfört med andra hotell?
– Jag tror inte att de skiljer sig så mycket mer än att de tillhör Scandickedjan med allt vad det innebär. Gästerna vet vad de får.
Hur är Uppsalas hotellmarknad?
– Väldigt stark. Det byggs väldigt mycket i Uppsala vilket genererar många projektnätter för alla möjliga typer av bolag. Det senaste året har marknaden ökat och det går bättre för oss. Vi har högre beläggningsprocent, tjänar mer pengar och efterfrågan är stark. Jag tycker också att kunderna fått bättre framförhållning. Tidigare kunde de boka in en konferens med en veckas varsel, men nu har de insett att efterfrågan är större och att de behöver vara ute i god tid för att få de lokaler och rum de vill ha.
Hur viktig är turismen för er?
– Den är viktig. I de perioder då affärsresandet går ner är den livsviktig. Många tror att Uppsala inte har så mycket att erbjuda, att man kan bo i Stockholm och ta tåget hit över dagen. Men det finns så otroligt mycket att göra här. Vi har en otrolig stadskärna med historiska byggnader och moderna verksamheter. Där måste vi också bli bättre på att visa vad Uppsala har att erbjuda. Destination Uppsala gör ett jättebra jobb, men vi behöver bli ännu bättre. Vi måste också få hit fler företag så att affärsresandet ökar. Och så måste vi få till en stor arena.
LÄS MER:
Ann-Sophie Myrefelt, Radisson Blu Uppsala och Park Inn Uppsala: ”Läget är det det bästa i stan”
Josefine Milton, Hotel Villa Anna: ”Det finns sug efter vårt koncept”
Lotta Forsgren, Grand Hotell Hörnan: ”Förväntningarna ska överträffas”
Susanne Boije Fredlund, Clarion Hotel Gillet: ”Vi har en bredd som få andra har”