Är det någon i Uppsala som är insatt och kan digitalisering – och som har gjort sig ett namn inom området – så är det Storvretabon Arash Gilan.
För tre år sedan gav han, tillsammans med Jonas Hammarberg från Halmstad, ut boken ”Get digital or die trying”.
En bok som gav ett stort genomslag inom näringslivet.
Nu är det dags för nästa volym inom samma ämne.
– Den första boken skrevs i en tid när det fanns mycket osäkerhet i hur företag ska lyckas genomföra en transformation med digitalisering. Det var stora frågor då där vi gav verktyg för att hantera det, säger Arash Gilan.
I Apparnas planet tar författarduon ett annat grepp. I boken fokuseras det på vikten att hitta brytpunkten mellan det digitala och det mänskliga.
– Teknik är inte lösningen på allt. Det är ett stort missförstånd. Man kan ha fantastisk teknik, men om den inte fyller mänskliga behov så slår den tekniken aldrig igenom. Sedan kan du ha medioker teknik, men den uppfyller mänskliga behov och det bryter igenom, säger Arash Gilan.
Har du lyckade exempel på detta?
– Det finns teknik som löser vår vardag, som många appar som har slagit igenom. Ta exempelvis Airbnb som fyller vårt behov av att hyra ett fint hus eller en lägenhet. Tekniken där är ett medel till den lösning jag vill ha i form av att hyra ett fint boende. Det säljs då som en upplevelse och många underskattar den mänskliga dimensionen.
Boken har tagit ungefär ett och ett halvt år att färdigställa från idé till tryck. Författarduon har läst och skrivit om vartannat.
– Vi kommer från två olika generationer, och den förståelsen har varit viktig när man skriver en sådan här typ av bok. Jag skulle vilja beskriva processen lite som en bussresa. Man startar och vill komma någonstans och passerar hållplatser på vägen, som blir kapitlen. Det som är spännande är det som sker mellan hållplatserna, säger Arash Gilan.
Hur mår det digitala Sverige i dag?
– Både bra och dåligt. Jag tycker att våra myndigheter har mycket att jobba med. På näringslivsnivå måste det digitala bli mer en styrelse- och ledningsfråga. På personlig nivå lägger vi ned alldeles för mycket tid på skärmar, och där skulle det nog behövas bättre balans mellan den digitala och den fysiska världen.
Var ligger utmaningen framöver?
– Det är att förstå att det inte är antingen eller, utan både och. Det är kärnan i boken. Det paradoxala är att traditionella bolag som H&M och Ikea gör allt för att bli digitala. Medan de internetfödda bolagen, som Amazon och Alibaba, gör allt för att bli fysiska. Magin sker i brytpunkten när digitalt och fysiskt möts. Det är den sweetspoten alla vill hitta.