”Läget är det det bästa i stan”

Ann-Sophie Myrefelt leder Radisson Blu Uppsala och Park Inn Uppsala. Det ena är ett av Uppsalas största hotell med en internationell prägel och det andra är mindre men mer familjärt.

Foto: Staffan Claesson

Ekonomi, näringsliv & finans2016-11-14 08:31

Hur skiljer sig dina två hotell åt?

– Radisson Blu är ett nyare, modernare och mer storskaligt hotell. Uttrycket är stort, ljust och luftigt och hotellet har en lite mer internationell känsla. Park Inn är ett familjärt hotell som är mer småskaligt och har en intimare känsla.

Är det utmanande att driva två hotell?

– Utmaningen var när vi öppnade Radisson Blu att hitta en differentiering mellan produkterna, men jag tycker att vi har lyckats med det. I övrigt ser jag bara fördelar. Vi har flera gemensamma funktioner mellan hotellen och jag har en övergripande överblick. Vi kan styra kunder och på det stora hela erbjuda våra gäster en bredare produkt.

Hur skiljer sig hotellen från övriga i Uppsala?

– Vi har ett läge på hotellen som är väldigt bra. När Park Inn byggdes var det inte ett optimalt läge men nu är det det bästa i stan. Egentligen kan man nog konstatera att de flesta kedjehotell är lika på många sätt. De håller en liknande nivå.

Vilken är er huvudsakliga målgrupp?

– Affärsresenärer är den kundgrupp vi fokuserar mest på, men de reser inte alla dagar i veckan och därför behöver vi också fritidsresenärerna. Vi jobbar för att hotellen ska fungera för alla. På Blu har vi väldigt många individuella gäster, par och grupper av yngre människor men inte så mycket barnfamiljer. På Park Inn har vi lite fler barnfamiljer och gäster som nog är lite mer priskänsliga och letar efter det småskaliga.

Hur mår hotellmarknaden i stort?

– Det är en fråga med många svar. Det finns i år en liten tillväxt i antalet rumsnätter, och ett hotell har stängt det senaste året. 2016 kommer därför att bli ett väldigt bra år. Uppsala växer och växer, men än känns det inte som att efterfrågan på hotellrum ökar något enormt.

Vad behöver Uppsala för att efterfrågan ska öka?

– Vi behöver större lokaler för mässor, kongresser och evenemang. Som Sveriges fjärde största stad måste vi kunna locka jätteeventen som exempelvis Melodifestivalen. Uppsala har blivit ett mysigare weekendalternativ men vi saknar en stor dragare när det gäller turism.

LÄS MER:

Josefine Milton, Hotel Villa Anna: ”Det finns sug efter vårt koncept”

Lotta Forsgren, Grand Hotell Hörnan: ”Förväntningarna ska överträffas”

Ginger Wibert, Scandic Uplandia och Scandic Uppsala Nord: ”Vi har två hotell med helt olika förutsättningar”

Susanne Boije Fredlund, Clarion Hotel Gillet: ”Vi har en bredd som få andra har”

Radisson Blu Hotel Uppsala

Hotelldirektörens tre ord: Vi uppgraderar Uppsala

Antal rum: 185

Antal våningar: 7

Byggår: 2012

Kedja: Radisson Blu

Adress: Stationsgatan 4

Park Inn by Radisson Uppsala

Hotelldirektörens tre ord: Färgstarkt, varmt och välkomnande

Antal rum: 95

Amtal våningar: 9

Byggår: 2001

Kedja: Park Inn by Radisson

Adress: Storgatan 30

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!