Här är Svenssonkoncernens nya planer

David Åström och Lasse Svensson har drivit Uppsalakrogar ihop i 25 år. Nästa projekt är Saluhallen och en egen restaurangskola.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Ekonomi, näringsliv & finans2016-06-12 09:00

Omsättningen har dubblerats på 10 år och är i dag 113 miljoner kronor. Vinstmarginalen har legat på i snitt 7-8 procent, målet är att ha en vinstmarginal på 10 procent.

– Med tanke på alla investeringar och jämfört med branschen i övrigt ser det mycket lovande ut, säger David Åström, vd i Svenssons krogar.

Bolagets investeringar har gjorts i Uppsalas historiska landmärken. Stationshuset blev Stationen, i Rådhuset har restaurang Frenchi precis slagit upp sina portar och nu är det dags för Saluhallens make over.

Är ni inte rädda för att uppfattas som ett krogimperium när ni växer ytterligare?

– Det är själva ordet krogimperium som har en negativ klang. Vi vill att våra restauranger ska ha en egen identitet och stå för sig själva, även om organisationen bakom är stor, säger David Åström.

Konceptet för nya Saluhallen är hemligt, liksom andra framtidsplaner som mycket väl kan handla om att lägga beslag på ytterligare en fastighet med gamla anor. Det är i alla fall något som finns med i drömmarna.

– Det håller vi för oss själva tills det är dags att öppna för att undvika ryktesspridning som vilseleder, säger David Åström.

Han och övriga i ledningsgruppen, som består av sex personer, reser runt i världen och tar intryck av de nya mattrenderna. Det är i ledningsgruppen som menyerna utvecklas, inredningen på restaurangerna tas fram och där nya idéer testas. Hela koncernen beskrivs som en toppstyrd organisation med en tight ledningsgrupp som bestämmer över det mesta.

– Man kan tycka vad man vill om en toppstyrd organisation men genom åren har vi sett att det är så vi bäst tar oss fram, säger David Åström.

Lasse Svensson pekar på David och säger att han är duktig på att hålla i pengarna. Han är den som tänker stordriftsfördelar när verksamheten växer.

– David är kostnadseffektiv i sitt sätt att tänka ut smarta lösningar. Vi har krogar som ligger nära varandra, vilket gör att vi kan flytta personal mellan krogarna. Vi har också gemensam logistik för inköp och all ekonomistyrning.

I år fyller koncernen 25 år. Den första restaurangen, Svenssons krog, öppnade 15 augusti 1991. David Åström började i baren på Sysslomansgatan, där Bowlaget ligger i dag. Han pluggade civilekonomprogrammet vid universitetet och jobbade extra som bartender i Öregrund och upptäcktes av Lasse Svensson.

– Lasse kom fram till mig på midsommarafton och sa att han tyckte att jag skulle jobba hos honom.

De beskriver sig som totalt olika till sättet, men på vilket sätt kan de inte riktigt förklara.

– Ja, David, du är mer för matutvecklingen, upplevelsen, hela det paketet, själv har jag varit den som nätverkat, haft kontakterna utåt Jag brukar säga att vi jobbar ihop för ingen annan skulle stå ut med oss, säger Lasse Svensson och skrattar.

Han är styrelseordförande i Svenssons krogar i Uppsala AB men inte med i den operativa driften sedan tio år tillbaka. Senaste tillskottet, restaurang Frenchi, där vi gör intervjun, har han knappt sett innan den öppnade.

Den jobbigaste tiden tycker han var när Saluhallen brann, då var ovissheten stor om verksamheten skulle överleva.

– Direkt efter branden visste vi inte om vi skulle kunna bygga upp allt igen och om försäkringen täckte allt. Det var kniven mot strupen. Vi funderade på om vi skulle ge upp, i alla fall jag, säger Lasse Svensson.

I dag säljer koncernen 52 procent mat och 48 procent dryck. Bäst går Stationen i Uppsala, en kassako enligt senaste bokslutet med en vinst på 8,6 miljoner kronor och en omsättning på 57 miljoner kronor.

Stationen kostade cirka 23 miljoner att bygga om och finansierades med eget kapital.

– Marknaden är inte mättad. I takt med att Uppsala växer öppnas nya möjligheter. Det är lättare att satsa i en stad som växer. Det gör att fler vågar investera, säger Lasse Svensson.

När han startade 1991 fanns betydligt större hinder. I Sverige rådde en finanskris och restauranger gick i konkurs. Folk var inte vana att umgås på restaurang. Då var utmaningen att få ut folk.

I dag är det brist på att hitta duktiga kockar och serveringspersonal. Men David Åström tycker att de lyckats anställa kvalificerade personer som vill fortsätta i yrket. Många har börjat som diskplockare och klättrat vidare.

I dag har koncernen 118 helårsanställda, däribland 43 kockar. I snitt får 250 personer lön från koncernen varje månad.

Nu tar de steget vidare och satsar på en restaurangskola. Tanken är att de tillsammans med ett utbildningsföretag tar hand om den praktiska delen av utbildningen.

– När branschen växer så snabbt här i Uppsala uppstår en brist på kunnig personal, då vill vi själva vara delaktiga i utbildningen, säger David Åström.

Hur firar ni 25 år?

– Exakt hur har vi inte tänkt på. Men fira ska vi.

LÄS MER: Katalin Varga om kroglivet i Uppsala

LÄS MER: Zmajko Petronijevic om kroglivet i Uppsala

LÄS MER: Mats Ekizean om kroglivet i Uppsala

LÄS MER: Uppsalakrogarna smörjer kråset

LÄS MER: Varannan krog saknar kollektivavtal

Fakta Sex krogar i Uppsala Fakta Personligt

På krogen

Svenssons krogar i Uppsala AB har sex helägda dotterföretag. Där ingår Saluhallsrestaurangerna i Uppsala AB, Aaltos i Uppsala AB, Bowlaget AB och Stationen i Uppsala AB som alla bedriver restaurangverksamhet. Dotterbolaget LSDÅ fastigheter AB köptes hösten 2013 och är ett fastighetsbolag som äger Saluhallen i Uppsala. Året efter förvärvades LSDÅ 2 AB som tog över restauranglokalen i Rådhuset på Stora torget i Uppsala.

Svenssons Krogar i Uppsala ägs till hälften av Lasse Svensson och och till hälften av David Åström.

Namn: David Åström.

Ålder: 49 år.

Bor: I villa strax utanför Uppsala.

Klagar på maten: Nästan aldrig. Om jag någon gång säger till är det när jag har höga förväntningar på servicen, som inte uppfulls.

Gör en ledig dag: Går ut och äter.

Namn: Lasse Svensson.

Ålder: 67 år.

Bor: Hus i Funbo och lägenhet i Uppsala.

Klagar på maten: När de struntar i en. Men jag klagar sällan.

Gör en ledig dag: Motionerar, tittar på sport, engagerar mig i Sirius som ordförande för deras varumärke.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!