Carina Wendle, Mäldardalens ombudsman på hotell- och restaurangfacket, HRF anser att arbetsgivare som missköter sig svärtar ner ryktet för en hel bransch.
Störst problem är det med anställningsformer, utebliven semesterersättning och uteblivna löner. HRF plockade ut 1,7 miljoner kronor till sina medlemmar förra året, pengar som arbetsgivaren tvingats betala retroaktivt. I hela Mälardalen skedde 596 förhandlingar. Det är medlemmar som blivit uppsagda på felaktiga grunder eller som inte fått ut sin lön, semesterersättning och ob-ersättning.
Carina Wendle förhandlar bara för sina medlemmar och hon tycker att det är ett problem att få av de som extrajobbar är med i facket. Om det dyker upp problem på arbetsplatsen har man ingen som företräder en.
Omkring hälften av Uppsalas 394 restauranger och kaféer har kollektivavtal för sina anställda. Bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita har som mål att alla restauranger ansluter sig till dem. Det innebär att arbetsgivaren följer kollektivavtal och Visitas etiska riktlinjer gentemot anställda, kunder och leverantörer. 96 av Uppsalas 394 krogar och kaféer är i dag anslutna.
– Som kund kan man leta efter ett klistermärke vid entrén som det står Visita på. För gästerna är det ett kvitto på att det är en schysst arbetsplats där man tar hand om sina anställda, säger Clara Nilsson på Visita.
Samtidigt som det öppnas fler restauranger, råder det brist på utbildad personal. På senare år har restaurangprogram lagts ner på gymnasiet, däribland i Tierp. Gimo har kvar sin utbildning men har för få sökande och Uppsala har ett hotell- och restaurangprogram. Det borgar inte för den framtida tillväxten, menar Carina Wendle.
– I dag har vi en stor brist på kockar och det börjar också bli brist på serveringspersonal. Det är inte bara att kasta fram en tallrik till gästen. Ett restaurangbesök är en helhetsupplevelse där det finns höga krav på vett och etikett och för det behöver man utbildas, säger Carina Wendle.
Det pågår visserligen valideringar via Arbetsförmedlingen, branschorganisationen Visita och UHR, utbildningsrådet för hotell- och restaurang. Men just Arbetsförmedlingens hantering av praktikplatser är ett problem, menar Carina Wendle. Det missbrukas av arbetsgivare som får gratis arbetskraft från ett par veckor upp till flera månader.
– Syftet med praktik är att bli anställningsbar men tyvärr ser vi att det inte alltid leder till en anställning. Det utnyttjas av arbetsgivare.
Själv jobbade Carina Wendle i många år inom catering på Arlanda, innan hon sadlade om och blev fackligt ombud. Hon ser ut att längta tillbaka till den tiden när hon beskriver den.
– Jag ångrar inte att jag valde den här banan. Det är ett viktigt serviceyrke, mycket socialt och det ställer stora krav på problemlösningsförmåga men också att på att man kan hantera stress och accepterar obekväma arbetstider.
För att kunna kombinera familj och fritidsintressen under ett helt yrkesliv krävs det att arbetsgivarna blir bättre på schemaläggning, menar Carina Wendle.
Hon får ofta höra hur medlemmar tvingas arbeta utan schema, vilket gör att de inte kan planera sin vardag.
– Arbetsgivaren kan säga ”i dag behöver du inte komma”, på vilken annan arbetsplats har man sådan dålig framförhållning?
Det förekommer också provanställningar utan lön. Varje år i september ringer upprörda föräldrar och berättar att deras barn provjobbat utan att få betalt. Någon ob-ersättning och semesterersättning har de inte hört talas om och inga kontrakt finns som kan bevisa något.
– När arbetsgivare inte sköter sig skapar det osund konkurrens och dåligt rykte som tyvärr spiller över på de som är seriösa, säger Carina Wendle.