Cityhandeln står sig väl i konkurrensen

Många utrycker oro för cityhandlarnas framtid. Men än så länge ser det ut som att cityhandeln klarar konkurrensen från e-handeln bättre än externa köpcentrum.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Ekonomi, näringsliv & finans2018-07-10 09:00

– Allt finns koncentrerat här. Jag ser inte att det finns något skäl att åka ut till Gränby och handla, säger Ida Ekqvist som strosar på gågatan tillsammans med sambon Alexander Val och ettåriga sonen Ruben.

Shoppingen den här dagen består av skruvar och ett cykellås.

Ida Ekqvist säger att utbudet i stan blivit lite sämre sedan favoritaffärerna Weekday och Monki försvann från Uppsala. Men det hon saknar mest är mötesplatser som inte är kommersiella.

– Det finns ingenstans att sitta ner utan att behöva betala för det. I andra städer har man ofta ett torg mitt i stan med bänkar där man kan sitta och umgås. Stadsträdgården och Engelska parken ligger lite för långt bort, säger hon.

På gågatan slås man framför allt av byggplanket som omger entrén till H&M. Och Enligt Lisa Thörn, cityledare på Uppsala City samverkan, är det ett gott tecken.

– H&M gör en otrolig satsning för egna pengar. Det visar att de tycker det är viktigt att finnas i staden, säger Lisa Thörn.

Men alla är medvetna om att konkurrensen, framför allt från näthandeln är tuff. Men cityhandlarna ser ut att klara den kampen bättre än externhandeln. Enligt den senaste statistiken ökar detaljhandeln i city mer än handeln i kommunen som helhet, vilket betyder att cityhandeln stärker sina marknadsandelar. Räknar man även in hotell, restauranger, frisörer och övrig service var ökningen ännu större.

LÄS MER: Parkeringar känslig fråga för handeln

LÄS MER: Cityhandeln står stark

LÄS MER: Hård konkurrens för handeln

En kedja som nysatsar i Uppsala city är Normal, en dansk lågpriskedja med fokus på förbrukningsartiklar. När vi kommer förbi är butikschefen Åsa Petersson i full färd med att plocka upp varor. För henne är det självklart att satsa på ett läge i city.

– Det finns många som liksom jag som inte har körkort och bil. Då tar man sig inte ut till Rusta eller ÖoB, säger hon.

Några tomma lokaler finns också i city som fortfarande väntar på hyresgäster. Vasakronan äger några av dem. Och enligt Jan-Erik Hellman, regionchef, är en gemensam nämnare att flera av lokalerna ska byggas om.

– Det är lokaler i två plan. Och det ser vi generellt minskar. De byggs om så att det blir butik i bottenvåningen och kontor på övervåningen, säger han.

Jan-Erik Hellman säger att kontor också är positivt för citykärnan som helhet.

– Till externa köpcentrum åker man bara för att handla. Men de som tar sig till och från jobbet passerar butikerna varje dag, säger han.

Cityhandeln dubbelt så stor som Gränby

De senaste siffrorna över handeln i Uppsala är från 2016.

Totalt omsatte detaljhandeln i kommunen 15,3 miljarder kronor. I city var handelns omsättning 3,3 miljarder kronor. Räknar man in hotell, restauranger, frisörer och annan service var den totala försäljningen 5,3 miljarder kronor.

Jämfört med året innan ökade detaljhandelns omsättning i centrala Uppsala med 2,9 procent. Ökningen i hela kommunen var 2,0 procent. Räknar man in service var ökningen av försäljningen i city 6 procent.

Som en jämförelse var omsättningen i Gränby med både gallerian i Gränby centrum och handelsområdet i norra Gränbystaden, inklusive restauranger och service, 2,6 miljarder under 2017. Av det står Ica Kvantum för 490 miljoner kronor.

I hela landet står e-handeln för omkring 10 procent av den totala detaljhandeln, enligt de senaste siffrorna.

Källa: HUI, Fastighetsägarna/WSP

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!