Handeln i Uppsala stad har hård konkurrens

Gränbystadens handel växer så det knakar. Men någon oro för att externa handelsplatser ska döda stadskärnan, finns inte hos centrumföreträdarna i staden.

Gränbystaden.

Gränbystaden.

Foto: SVEN-OLOF AHLGREN

Ekonomi, näringsliv & finans2018-02-12 06:00

Både Lisa Thörn, cityledare i Uppsala City och Jan Hammarling, marknadsområdeschef i Gränbystaden, säger att deras handelsplatser kompletterar varandra.

Tack vare den stora folkökningen kommer många butiker att behövas både i stadskärnan och i Gränbystaden, enligt dem.

– Våra hotell och restauranger här i city går just nu bra och handeln mår okej. Men visst krävs lite förändringar och förnyelse för att ställa om till nya förutsättningar, säger Lisa Thörn, cityledare och vd för Uppsala Citysamverkan AB.

Butiker med sällanköpsvaror som exempelvis möbler och vitvaror har minskat i stadskärnorna under senare år. Men en ny trend är att större kedjor visar intresse för att etablera sig i stadskärnan igen.

– Stora kedjor som Ikea vill öppna små citybutiker där kunderna kan gå in och exempelvis beställa ett helt kök eller något annat, säger Lisa Thörn.

Hon ser positivt på framtiden och även på alla byggnadsarbeten som pågår i stadskärnan.

– Fler bostäder och kontor innebär mer liv och rörelse i city. Hade vi inte haft några lyftkranar i staden hade jag varit mer orolig, för det finns städer där det står helt stilla och där stadskärnan har det tufft.

– Men eftersom Uppsala är en så stor stad, med många invånare, turister och konferensgäster så har vi inte samma problem som små och medelstora städer, säger Lisa Thörn.

Hon menar att till Uppsala åker man inte bara för att handla, utan även för att uppleva saker.

– Och så vill vi att det ska vara, att folk ska se det som en mötesplats där man kan shoppa, äta, trivas och umgås

Hur viktigt är det att blanda ut butikerna med service som vårdinrättningar och tandläkare för att locka fler kunder?

– Det är viktigt att vi har bra service i stadskärnan, men om det går att lägga dem en våning upp är det bra, annars är risken att vi får så kallade stängda ytor och tomma delar av gatan, vilket vi vill undvika.

På grund av den utbyggnad som nu pågår i staden och på grund av att e-handeln ökar, så är det lite turbulens i cityhandeln just nu. De siffror som kom strax efter jul, pekar på att handeln totalt sett varken ökar eller minskar i de centrala delarna av Uppsala. Siffran är +/- 0.

Däremot har stadens restauranger och cateringfirmor många kunder. Det är allt fler som flyttar fredagsmyset ur vardagsrummet och äter ute i stället för att bjuda hem folk.

När det gäller hur butikerna ska möta konkurrensen från e-handeln så kan ett recept vara att koppla e-handeln till butiken samt att skruva på servicen ytterligare, enligt Lisa Thörn.

– Jag tror att detaljhandeln måste se över sitt sätt att tillgodose kundens behov, hämta, byta i butik för att underlätta samt att höja servicegraden något så att det personliga mötet blir viktigare och att på så sätt skapa bättre flöden i butik, säger Lisa Thörn.

Konkurrensen från e-handeln märks även i Gränbystaden, men även här ser man optimistiskt på framtiden.

– Det finns framgångsrika sätt att möta näthandeln. Exempelvis genom att garantera samma pris för varan i butiken som på nätet, säger Jan Hammarling, marknadsområdeschef i Gränbystaden.

Klädkedjor provar nu också att lämna ut paket i sina butiker samt att låta kunderna prova plaggen där och vid behov lämna tillbaka den nätbeställda varan direkt, istället för att behöva ordna själv med returen.

– För att underlätta för kunderna kommer vi också att utöka möjligheterna att hämta ut paket. Här kommer att installeras en speciell, helautomatiserad utlämningsenhet, vilken är en av de första i Uppsala.

När det gäller vikten av service och aktiviteter i anslutning till butikerna, säger Jan Hammarling så här:

– Vår vision är att skapa en levande stad och här byggs för närvarande nya bostadshyresrätter och kontor i direkt anslutning till gallerian. Här ska finnas allt man behöver och det är mångfalden som gör området attraktivt.

De som ska arbeta på kontoren kommer behöva lunchrestauranger och ett utökat serviceutbud.

– Samtidigt får arbetsplatserna lättare att attrahera personal ju fler restauranger det finns i området och ju lättare det är för deras kunder att ta sig hit med kollektivtrafik eller cykel, säger Jan Hammarling som ett exempel på varför de tycker det är viktigt med service intill handeln.

Gränbystaden ägs av Atrium Ljungberg AB som även äger bland andra Forumgallerian och Rådhuset i city.

Hur ser ni på konkurrensen. Konkurrerar ni med er själva?

– Nej, vi tycker i stället att vi kompletterar varandras utbud. Det kan vara samma kund som ibland handlar i city och ibland i Gränbystaden.

Har handeln i Gränbystaden utvecklats som ni hoppats?

– Absolut! Vi är jättenöjda. Under 2017 ökade restaurangernas och butikernas sammanlagda omsättning med 5,4 procent.

Ny bio och klättervägg

Till jul öppnar en för Sverige ny biografkedja en bio i Gränbystadens galleria.

Annat som är på gång är en O´Learys-restaurang med aktiviteter och ett stort parkeringsgarage under byggnaden. Förutom det öppnar bland andra butikskedjorna Jysk, Rusta och Jula på området i höst. Samt nya hyresbostäder och kontor byggs.

Andra nyheter är ett kontaktcenter med nya insättningsautomater och uttagsautomater där man kan ta ut 3–4 olika valutor inför exempelvis utlandssemestrar.

Och till våren 2019 invigs ett utomhustorg, Sara Stinas torg, med klättervägg och sittplatser.

Även vid bland annat handelsplatsen i Boländerna har det på senare år skett många nyetableringar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!