Bavaria tar över Novation

Bavaria Stockholm köper BMW-försäljaren i Uppsala, Novation. Några stora förändringar för kunderna är dock inte att vänta.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Ekonomi, näringsliv & finans2016-01-14 10:48

– Vi tar inte över för att gå in och förändra, utan fortsätter på den inslagna linjen. Men vi hoppas hitta fördelar, med gemensamma marknadsaktiviteter till exempel, när vi blir större, säger Johan Frisk, vd för Bavaria Stockholm som också blir vd för Bavaria i Uppsala.

Förvärvet är en del i en medveten strategi för koncernen Bavaria Nordic, som har som mål att dubbla omsättningen de kommande fem åren.

– Och den ökningen måste ske genom förvärv. Det är i linje med förändringarna i branschen där de stora blir större och de små handlarna blir färre, säger han.

Var nästa expansion kommer att ske kan Johan Frisk dock inte säga i dagsläget.

Bilbranschen står inför stora omvälvningar. Målet är en fossilbränslefri fordonsflotta år 2030. Det betyder i princip att alla bilar som säljs i dag måste kunna köras på biodrivmedel eller el för att man ska kunna nå målet. I den statliga utredningen om hur målet ska realiseras konstaterar man att det kommer att ”innebära den största omvälvningen av transportsystemet sedan bilen gjorde sitt intåg i samhället under 1950-talet”. Och för att nå målet krävs, enligt utredarna, inte bara tekniska förändringar utan även stora förändringar av hur man löser transportbehovet och minskar behovet av bilen i samhället, framför allt i städerna.

Men i branschen är det än så länge business as usual. Johan Frisk är inte orolig för framtiden och räknar med att omsättningen ska öka med 5–10 procent per år framöver. Detta trots att BMW i dag inte erbjuder några fossilbränslefria alternativ, förutom de rena elbilarna BMW I, som väntas säljas i 50 exemplar per år i Uppsala. 2015 registrerades totalt 699 BMW-bilar i Uppsala län.

– Produktsortimentet vi har är det bästa för vad marknaden efterfrågar i dag, säger Johan Frisk.

Novation har nyligen expanderat sin verksamhet och tagit in Mini i sortimentet. Utbyggnaden av anläggningen i Uppsala är inte riktigt färdig än, men Johan Frisk räknar med att man ska kunna visa Mini fullt ut i butiken från vecka 4. Han säger att Mini är något för den som vill ha en bil i golf-klassen som sticker ut.

– Vi siktar på att sälja 100 Mini det första året. Den är uppseendeväckande och man lägger märke till den i gatubilden och kan därför användas som företagsbil när man vill synas, säger han.

I Novations expansionsplaner en option på att ta granntomten i anspråk för ytterligare utbyggnad. Den möjligheten finns kvar när Bavaria tar över, men inga konkreta planer på att realisera detta finns i dag.

Läs mer: Novation satsar på fortsatt tillväxt

40 anställda i Uppsala

Novation är återförsäljare av BMW och Mini i Uppsala.

Omsättningen för Novation är cirka 400 miljoner med 40 anställda.

Bavaria Stockholm säljer samma bilmärken i Stockholmsområdet. Det är en del av Bavaria Nordic, som säljer BMW och Mini i Sverige, samt Porsche, Land Rover, Kia och Honda i Norge.

Bavaria Stockholm, som har anläggningar i Solna, Danderyd, Vällingby och Tyresö, omsätter före förvärvet 1,5 miljarder kronor. Omsättningen för hela koncernen är 5 miljarder norska kronor, vilket motsvarar cirka 4,4 miljarder svenska kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!