– Vi ökar ytan med 3 000 kvadratmeter, till 6 900. Vi tror på framtiden, både på verkstadssidan och försäljningssidan, säger Per Gustafsson, försäljningschef på Novation.
Sortimentet kompletteras med elbilen BMW I, som säljs som ett eget bilmärke, och Mini. Det är märken som man hoppas ska öka volymen, dock från en låg nivå. I fjol registrerades totalt sju stycken Mini i Uppsala län. Men på Novation hoppas man om tre år sälja 200 Mini om året.
– Vi har sett att de kommer med nya spännande modeller. Det är inget vi får berätta om nu, men de har ett starkt program och vi tror mycket på det.
Tidigare har den nordligaste försäljaren av Mini funnits i Solna. Och nu blir det Novation i Uppsala som tar över den rollen.
– Så vi får ett stort upptagningsområde, säger vd Peter Storm skämtsamt.
Också elbilarna, BMW I, hoppas man öka försäljningen av. Men för att elbilssegmentet ska ta verklig fart behövs det politiska beslut som bereder vägen, enligt Per Gustafsson. Och i praktiken handlar det om någon form av subventioner. Men också att villkoren blir fastlagda på längre sikt.
– Politikerna verkar inte tänka längre än runt hörnet. Tjänstebilsägarna vet inte vilka spelregler som kommer att gälla om några år, säger han.
Politiskt finns en önskan om att fordonsflottan ska bli fossilbränslefri. Men konkreta åtgärder för att nå dit lär dröja flera år. Och kortsiktighet i bland annat tjänstebilsreglerna har också gjort att de mer eller mindre fossilbränslefria alternativ som har funnits, etanol och biogas, har minskat sin marknadsandel.
– Med facit i hand är vi glada att BMW inte gav sig in i etanolen. Den marknaden har fallit ihop, säger Per Gustafsson.
Elbilarna ser man dock på Novation mest som ett komplement. Och förutom dem har man på BMW i dag inget alternativ för den som vill ha en bil med alternativa drivmedel. De stora volymerna kommer även framöver att utgöras av BMW:s traditionella bensin- och dieseldrivna bilar. Och här ser man att marknaden i Uppsala har en stor potential.
– Tittar man på premiumbils-segmentet i Uppsala län ligger vi före både Audi och Mercedes. Och Uppsala är en tillväxtmarknad, inte bara för bilbranschen, säger Per Gustafsson.
Investeringen man gör nu går loss på 55–60 miljoner kronor. Omsättningen på 385 miljoner hoppas man kunna öka med tio procent per år de kommande åren.
– Om 5–10 år får vi facit om vi har gjort rätt eller fel. Och var det inte rätt att satsa så blir det jobbigt, säger Per Gustafsson.