"Många småhusägare betalar för sophämtning i onödan". Så löd rubriken på en UNT-artikel 22 februari. Läsarna fick veta att soptunnorna töms oftare än nödvändigt hos många villaägare, vilket kostar dem hundratals kronor om året i onödan.
I och med att hushållen lämnar en stor del av sina förpackningar till återvinning återstår inte mycket att lägga i den gröna tunnan för brännbart. Vid en del småhus är tunnan halvtom när sopbilen kommer.
Därmed går det att beställa tömning mer sällan vilket innebär ett billigare abonnemang. Att på så vis glesa ut turerna för soptömningen var tydligen något som många inte tänkt på eller inte kommit till skott med att åtgärda.
Enbart under den förmiddag då UNT-artikeln publicerades hörde över hundra personer av sig till det kommunala bolaget Uppsala Vatten som sköter avfallsfrågan och begärde färre tömningar. "Det blev lite svettigt i kundservice", skrev Uppsala Vatten i ett mejl till UNT.
Två veckor efter artikeln hade 272 abonnenter glesat ut hämtningsfrekvensen, vilket kan jämföras med att runt 45 abonnenter brukar göra motsvarande ändring under en lika lång period.
En av dem som kontaktade Uppsala Vatten var Barbro Kullander i Flogsta.
– Vi har varit sex personer i hushållet men är numera ofta bara två. Jag hade sett att soptunnan knappt blev halvfull men inte kommit mig för att begära färre tömningar, fast nu blev det av. Det handlade egentligen inte om att spara pengar utan mer om att de tömde i onödan, säger Barbro Kullander.