Uppsala Vatten blev nerringda efter soptext

När UNT tipsade om hur man enkelt kan krympa notan för sin sophämtning reagerade läsarna. Många ändrade sitt abonnemang och kunde spara en slant.

Två veckor efter UNT:s artikel hade 272 abonnenter hört av sig till Uppsala Vatten för att glesa ut hämtningen av brännbart avfall.

Två veckor efter UNT:s artikel hade 272 abonnenter hört av sig till Uppsala Vatten för att glesa ut hämtningen av brännbart avfall.

Foto: TT

Återvinning2024-03-18 11:00

"Många småhusägare betalar för sophämtning i onödan". Så löd rubriken på en UNT-artikel 22 februari. Läsarna fick veta att soptunnorna töms oftare än nödvändigt hos många villaägare, vilket kostar dem hundratals kronor om året i onödan.

undefined
Två veckor efter UNT:s artikel hade 272 abonnenter hört av sig till Uppsala Vatten för att glesa ut hämtningen av brännbart avfall.

I och med att hushållen lämnar en stor del av sina förpackningar till återvinning återstår inte mycket att lägga i den gröna tunnan för brännbart. Vid en del småhus är tunnan halvtom när sopbilen kommer.

Därmed går det att beställa tömning mer sällan vilket innebär ett billigare abonnemang. Att på så vis glesa ut turerna för soptömningen var tydligen något som många inte tänkt på eller inte kommit till skott med att åtgärda.

undefined
Den gröna soptunnan för brännbart blir i många hushåll inte mer än halvfull om förpackningarna lämnas till återvinning.

Enbart under den förmiddag då UNT-artikeln publicerades hörde över hundra personer av sig till det kommunala bolaget Uppsala Vatten som sköter avfallsfrågan och begärde färre tömningar. "Det blev lite svettigt i kundservice", skrev Uppsala Vatten i ett mejl till UNT. 

undefined
Med start om ett år ska 30 000 villor och fritidshus i Uppsala få nya soptunnor. Då kan de sortera i stort sett allt avfall vid den egna bostaden.

Två veckor efter artikeln hade 272 abonnenter glesat ut hämtningsfrekvensen, vilket kan jämföras med att runt 45 abonnenter brukar göra motsvarande ändring under en lika lång period.

En av dem som kontaktade Uppsala Vatten var Barbro Kullander i Flogsta.

undefined
Tidigare hämtade sopbilen brännbart avfall två gånger i månaden hos Flogstabon Barbro Kullander. Numera sker det istället en gång per månad.

– Vi har varit sex personer i hushållet men är numera ofta bara två. Jag hade sett att soptunnan knappt blev halvfull men inte kommit mig för att begära färre tömningar, fast nu blev det av. Det handlade egentligen inte om att spara pengar utan mer om att de tömde i onödan, säger Barbro Kullander.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!