Felen som orsakade utebliven fjärrvärme

Delar av Uppsala stod utan värme och varmvatten till följd av ett strömavbrott förra söndagen. Frågan alla nu ställer sig är: Hur kunde ett kortare strömavbrott orsaka utebliven fjärrvärme i upp till tolv timmar?

Ett kabelfel och ett elektroniskt skydd som inte fungerade enligt plan – det verkar vara de två huvudsakliga orsakerna till den fördröjda kylan som drabbade många hushåll under föregående söndag.

Ett kabelfel och ett elektroniskt skydd som inte fungerade enligt plan – det verkar vara de två huvudsakliga orsakerna till den fördröjda kylan som drabbade många hushåll under föregående söndag.

Foto: Jessica Gow/TT

Nyheter2023-11-06 18:28

Den påbörjade utredningen visar att två fel – som inträffade samtidigt – var orsaken bakom störningen på fjärrvärmen efter strömavbrottet föregående söndag.

Ett kabelfel upptäcktes i samband med strömavbrottet som inträffade senare under kvällen. Felet ledde till att transformatorn som kabeln var kopplad till inte kunde användas.

Det andra felet grundade sig i att Vattenfalls elektroniska skydd, som vanligtvis ska begränsa ett strömavbrott, inte lösts ut.

undefined
Jonas Nilsson, anläggningschef vid värmeverket i Uppsala.

– Sådan här typ av strömavbrott är generellt sett väldigt ovanlig och får en liten påverkan på värmeverket. Men i det här fallet när det inträffade två fel samtidigt resulterade det i större konsekvenser där många kunder i centrala och östra delen av Uppsala blev utan värme under en längre tid, säger Jonas Nilsson, anläggningschef på Vattenfall.

Men utredningen är ännu inte helt klar.

– Vi har fortfarande inte fastställt varför det elektroniska skyddet inte löste ut som det skulle. Till en början utredde vi om det handlade om en felinstallering, men efter att resultaten visade att allt var korrekt undersöker vi i stället om det berodde på ett funktionsfel.

Även förbättrad kommunikation till allmänheten diskuteras framåt, efter att många Uppsalabor uttryckt missnöje över den otillgängliga informationen på Vattenfalls hemsida.

undefined
Markus Fischer, pressekreterare på Vattenfall, uppger att Vattenfall arbetar med att förbättra kommunikationen till kunder vid liknande händelser i framtiden.

– Vi kommer ha en dialog internt och med andra aktörer som Uppsala kommun om hur vi kan nå ut med information bättre i framtiden, säger Markus Fischer, pressekreterare på Vattenfall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!