Den påbörjade utredningen visar att två fel – som inträffade samtidigt – var orsaken bakom störningen på fjärrvärmen efter strömavbrottet föregående söndag.
Ett kabelfel upptäcktes i samband med strömavbrottet som inträffade senare under kvällen. Felet ledde till att transformatorn som kabeln var kopplad till inte kunde användas.
Det andra felet grundade sig i att Vattenfalls elektroniska skydd, som vanligtvis ska begränsa ett strömavbrott, inte lösts ut.
– Sådan här typ av strömavbrott är generellt sett väldigt ovanlig och får en liten påverkan på värmeverket. Men i det här fallet när det inträffade två fel samtidigt resulterade det i större konsekvenser där många kunder i centrala och östra delen av Uppsala blev utan värme under en längre tid, säger Jonas Nilsson, anläggningschef på Vattenfall.
Men utredningen är ännu inte helt klar.
– Vi har fortfarande inte fastställt varför det elektroniska skyddet inte löste ut som det skulle. Till en början utredde vi om det handlade om en felinstallering, men efter att resultaten visade att allt var korrekt undersöker vi i stället om det berodde på ett funktionsfel.
Även förbättrad kommunikation till allmänheten diskuteras framåt, efter att många Uppsalabor uttryckt missnöje över den otillgängliga informationen på Vattenfalls hemsida.
– Vi kommer ha en dialog internt och med andra aktörer som Uppsala kommun om hur vi kan nå ut med information bättre i framtiden, säger Markus Fischer, pressekreterare på Vattenfall.